4 липня 2017

Ірина Рибакова

Ірина Рибакова, менеджер з комунікації Transparency International Україна

Напередодні Дня медика президент Петро Порошенко заявив про повну адаптацію військової медицини до стандартів НАТО.

Не забув за цієї нагоди і прорекламувати нові евакуаційні авто, виробництво яких запустила корпорація “Богдан”. Як відомо, гарант є засновником корпорації і до недавнього часу був її співвласником.

“Зараз вже перша допомога надається на полі бою протягом так званої “золотої десятихвилинки”… На щастя, евакуація поранених здійснюється новітнім адаптованим санітарним транспортом”, – сказав Порошенко.

Золотою десятихвилинкою» називають перші 10 хвилин після поранення, які часто є визначальними для порятунку життя. Протягом цього часу медики мають дістатися місця події та надати невідкладну допомогу.

Чи поділяють на передовій захоплення президента?

«Машина виглядає потужною, але ж вона не броньована, може прострілюватися. Відганяли її по лісу, у піску «зарилися». І це ще не було дощу! До того ж, вага пасажирів не має перевищувати 350 кг. Тобто в броніках і з автоматами багато людей не «запакуєш», – поділилася своїми враженнями на умовах анонімності медик однією із бригад Збройних сил, якій на професійне свято передали дві машини.

Цю думку підтверджує дослідження про медичне постачання Міністерства оборони України Незалежного антикорупційного комітету з питань оборони (НАКО) – спільного проекту Transparency International Defence and Security (Британія) та Transparency International Україна. Аналітичний звіт про медпостачання буде оприлюднений найближчим часом. Воно ґрунтується на глибинних інтерв’ю з представниками влади, волонтерами та міжнародними експертами.

У дослідженні йдеться про те, що нові автомобілі дійсно мають невелику вантажопідйомність – 1000 кг. Експерти підсумували вагу «модуля» або медичного кузова (600 кг), приблизну вагу 6-7 пасажирів (це водій, військовий супровід, двоє медиків і троє поранених), а також вагу медичного обладнання, і припустили, що машина часто буде перевантаженою. А через це може постійно потребувати ремонту.

Один із експертів у інтерв’ю з аналітиками НАКО повідомив, що авто тестувалися протягом двох тижнів. Хід машини по снігу чи льоду перевірено не було. Кліренс автомобіля складає лише 20 см, що є юридичним мінімумом для автомобілів, призначених для роботи на бездоріжжі. І його може бути недостатньо. При цьому звіт результатів випробування для замміністра оборони повідомляв: “евакуаційний автомобіль “Богдан-2251″ дозволяє виконувати поставлені завдання на усіх типах доріг та в умовах сезонного бездоріжжя”.

Виробництво машин коштує державі $32 тис. За словами респондентів НАКО, така ціна є занадто високою для автомобіля з шасі китайського виробництва і з простим механічним модулем.

Чому ж саме “Богдану” доручили виробництво евакуаційного транспорту?

Коли у 2014 році в України виникла гостра необхідність у санітарних авто, для евакуації поранених стали широко використовувати так звані “уазіки-таблетки”. Вони швидко ламалися на бездоріжжі, і їх використання було лише тимчасовим заходом. Міноборони зустрілося із представниками потенційних постачальників військово-медичних авто. Серед них були ПП БЮІК, Науково-виробнича компанія КРАС, Діатех-Україна, та Практика. Утім, вибір держави чомусь зупинився на “Богдані”. Чому? За неофіційними повідомленнями Міноборони і деяких виробників, більше запускати нове виробництво ніхто не зголосився. Наскільки ця інформація відповідає дійсності, судити важко. Адже процес закупівлі авто проводиться через державне оборонне замовлення. Воно значною мірою закрите для громадськості, тож складно організувати контроль та спостереження за переговорами. Як оцінювали потенційних виробників, можна тільки здогадуватися.

Таким чином, маємо те, що маємо: авто дорогі, не повністю відповідають потребам, але свої, українські. При цьому необхідність у транспорті, на якому можна буде вивозити поранених під обстрілами, все одно залишається.

У цьому світлі попереднє дослідження НАКО згадує, що у зв’язку зі збройним конфліктом на Донбасі Україні надали міжнародну допомогу на сотні мільйонів доларів. У її рамках країні вже передали 5 автомобілів HMMWV M1152 Burtek B4731 Ambulance module, які теж не є броньованими (хоча в Генштабі стверждують навпаки). До кінця року Штати обіцяють передати Міноборони ще 40 санітарних машин у якості допомоги. При цьому, за інформацією низки респондентів, Міноборони не зробила жодного запиту від країн-донорів щодо евакуаційного транспорту. По-суті, партнери просто вгадали потреби України, тому що вони є типовими для країн зі збройним конфліктом.

Утім, у держави залишається можливість отримати додаткову кількість санітарних автомобілів у якості міжнародної допомоги. При чому броньованих позашляховиків. Для цього слід більш активно працювати з міжнародними донорами і чітко озвучувати їм потреби країни.

А що стосується виробництва машин колишньою корпорацією президента, сподіваємся, що у «Богдані» дослухаються до справедливих зауважень від звичайних військових медиків, які поки бояться критикувати авто відкрито. Бо війна диктує інші вимоги до медичного транспорту. Ними не можна нехтувати, якщо потрібно зберегти людські життя.

Новое время