Після початку війни на Сході України кількість жінок у ЗСУ дедалі неухильно збільшується. Станом на 2021 рік Збройні Сили України налічують понад 31 тисячу військовослужбовиць, що становить більш ніж 15% загального складу ЗСУ.
Попри це, сектор безпеки й оборони України недостатньо забезпечує повноцінну та ефективну участь жінок. Представництво жінок зростає переважно на рівні низькооплачуваних посад, як-от: солдат, медсестра, кадрова чи фінансова експертка тощо.
Сприяти розширенню представництва жінок і збільшенню їхнього доступу до ухвалення рішень у секторі безпеки й оборони повинна Резолюція Ради Безпеки ООН 1325. У ній уперше визнано, що жінки мають унікальний вплив на збройні конфлікти та миротворчу діяльність. Цю резолюцію реалізують в Україні відповідно до Національного плану дій (НПД).
Громадянське суспільство повинне сприяти досягненню цілей НПД. Саме тому НАКО використовує свій досвід, щоб дослідити гендерно чутливі бар’єри, з якими стикаються жінки й чоловіки під час своєї служби та кар’єрного просування у Збройних Силах України. Наша мета — надати конкретні рекомендації керівництву ЗСУ щодо того, як забезпечити рівну участь жінок і чоловіків в ухваленні рішень.
Паралельно НАКО розробляє методологію гендерного аудиту під час здійснення фінансового контролю в секторі безпеки й оборони. Надалі це допоможе на постійних засадах перевіряти рівень урахування інтересів жінок і чоловіків у різних бюджетних програмах. У довгостроковій перспективі імплементація цієї методології також дасть змогу підвищити ефективність бюджетної політики, зокрема щодо планування та здійснення видатків з держбюджету, а також зменшення рівня корупції. Крім того, НАКО співпрацює з Держаудитслужбою в напрямку впровадження цієї методології на практиці.
Попри це, сектор безпеки й оборони України недостатньо забезпечує повноцінну та ефективну участь жінок. Представництво жінок зростає переважно на рівні низькооплачуваних посад, як-от: солдат, медсестра, кадрова чи фінансова експертка тощо.
Сприяти розширенню представництва жінок і збільшенню їхнього доступу до ухвалення рішень у секторі безпеки й оборони повинна Резолюція Ради Безпеки ООН 1325. У ній уперше визнано, що жінки мають унікальний вплив на збройні конфлікти та миротворчу діяльність. Цю резолюцію реалізують в Україні відповідно до Національного плану дій (НПД).
Громадянське суспільство повинне сприяти досягненню цілей НПД. Саме тому НАКО використовує свій досвід, щоб дослідити гендерно чутливі бар’єри, з якими стикаються жінки й чоловіки під час своєї служби та кар’єрного просування у Збройних Силах України. Наша мета — надати конкретні рекомендації керівництву ЗСУ щодо того, як забезпечити рівну участь жінок і чоловіків в ухваленні рішень.
Паралельно НАКО розробляє методологію гендерного аудиту під час здійснення фінансового контролю в секторі безпеки й оборони. Надалі це допоможе на постійних засадах перевіряти рівень урахування інтересів жінок і чоловіків у різних бюджетних програмах. У довгостроковій перспективі імплементація цієї методології також дасть змогу підвищити ефективність бюджетної політики, зокрема щодо планування та здійснення видатків з держбюджету, а також зменшення рівня корупції. Крім того, НАКО співпрацює з Держаудитслужбою в напрямку впровадження цієї методології на практиці.