1 лютого 2019

Про євроатлантичну інтеграцію
№1
До якої міри, на Ваш погляд, корупція у секторі оборони становить перешкоду євроатлантичній  інтеграції України? Якщо Вас буде обрано Президентом України, якими будуть Ваші кроки з її подолання?

Рівень корупції в усіх сферах, у тому числі, у секторі безпеки і оборони, та низька ефективність роботи антикорупційних органів вже ставлять під сумнів можливість євроатлантичної інтеграції України у найближчій перспективі. І навіть закріплення у Конституції курсу на вступ України до НАТО не сприятиме такій інтеграції, бо потрібні не слова, а реальні реформи.

Боротьба з корупцією у сфері безпеки та оборони – сфера відповідальності президента. Тому я задам стандарт.

Не буде преференцій для кумів чи друзів у державних закупівлях та в оборонному замовленні. Усі будуть у рівних умовах.

Дія Закону України «Про запобігання корупції» поширюватиметься на всіх суб’єктів декларування без обмежень, у тому числі, на представників СБУ. Всі зобов’язані будуть не просто подавати декларації, а й оприлюднювати їх. Система фінансового контролю активів і доходів керівного складу сектору безпеки і оборони працюватиме ефективно.

Міністерство оборони та Генеральний штаб будуть позбавлені невластивих завдань та функцій, що максимально зменшить корупційні ризики у діяльності сил оборони.

Буде активізована робота по запровадженню прозорої системи управління фінансовими і матеріальними ресурсами у складових сектору безпеки і оборони в рамках програми НАТО з розбудови прозорості та зниження корупційних ризиків у роботі оборонних та безпекових інституцій (програма «Building Integrity») та проекту, який реалізується в рамках діяльності Ради міністрів оборони Південно-Східної Європи «Розбудова доброчесного оборонного відомства».

Про секретність у національній безпеці

№2
Певний рівень секретності у питаннях національної безпеки є важливим для кожної країни, проте надмірна засекреченість може сприяти поширенню корупції та зловживанню владою. Чи вважаєте Ви, що необхідно надавати більше доступу до інформації у сфері оборони, і якщо так, то як Ви пропонуєте це робити?
Переглянути публікаціюСекретність та прозорість: у пошуку правильного балансу

Забезпечення національної безпеки передбачає певний рівень секретності у доктринах, концепціях, стратегіях і програмах. Але необґрунтована засекреченість не дозволяє здійснювати контроль за їх змістом та станом реалізації, за використанням фінансових ресурсів.

Коли я перебував на посаді міністра оборони, наша команда першою почала видавати «Білу книгу» – звіт Міноборони за певний період. Ці книги доступні і зараз, ви можете легко подивитись, що було зроблено. Тому «Білі книги» і надалі видаватимуться щорічно. Вони містять роз’яснення рішень у сфері безпеки і оборони, висвітлюють виконання програм, містять дані щодо особового складу, озброєння та військової техніки, забезпечення фінансовими, матеріальними та іншими ресурсами.

Будуть визначені чіткі критерії інформації, яка належить до державної таємниці. Паралельно введемо відповідальність посадових осіб за надмірну засекреченість, особливо якщо вона сприятиме корупції та зловживанні владою.

Буде максимально усунена корупційна складова з процедури формування та реалізації державного замовлення, зокрема, через використання майданчику ProZorro.

Про оборонні закупівлі

№3
Дієва система закупівель, яка забезпечує ефективне використання коштів і гарантує, що військовослужбовці мають усе необхідне, відповідає інтересам всіх українців. Як Ви пропонуєте зменшувати корупцію у сфері оборонних закупівель?
Переглянути публікаціюШість «червоних прапорців»: найбільш розповсюджені корупційні ризики в оборонних закупівлях України

Зараз система державних закупівель у сфері оборони стала годівницею для чиновників. Розкрадаються мільярди. Ми порахували з Українською Радою Бізнесу, що через схеми, у тому числі, через непрозорі закупівлі, із бюджету виводять до 400 мільярдів гривень. Ці гроші можна було би спрямувати на підвищення зарплат солдатам, на їх забезпечення.

Жоден чиновник, який наживається на закупівлях, не уникне кримінальної відповідальності.

Більшість оборонних закупівель мають бути переведені на електронні майданчики – без можливості втручання у процес їх роботи. Для виконавців робіт та послуг треба сформувати чіткі критерії відповідності, де ціна буде лише одним із критеріїв визначення переможця. Кожен критерій впливатиме на результат торгів.

Буде активізовано співробітництво з Агентством НАТО з підтримки – NSPA. Доступ до логістичної електронної бази даних НАТО дозволить здійснювати закупівлю бойового спорядження, оптико-електронних приладів, засобів зв’язку, інших матеріально-технічних засобів через інтернет.

Про Укроборонпром

№4
Укроборонпром становить велику частину сектору оборони України. Які заходи Ви плануєте вжити, щоб забезпечити ефективне управління цим концерном?

Нинішній керівник «Укроборонпрому» був призначений на посаду президентом усупереч Конституції. Президент перевищив свої повноваження і порушив закон. Тому ми отримали концерн, не підконтрольний ані Кабміну, ані жодному з центральних органів виконавчої влади. Це створює передумови для тотальної корупції і розкрадання коштів, спрямованих на виконання оборонних програм. Концерн не виконує своїх завдань, він лише продукує корупційні схеми.

Як президент я забезпечу:

1. «Укроборонпром» буде позбавлений функцій формування військово-технічної політики, ннатомість буде створено Центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом. Він формуватиме та реалізовуватиме воєнно-промислову політику, створить ефективне законодавче та нормативно-правове функціонування ОПК, контролюватиме реалізацію оборонних програм.

2. Проведення комплексного аудиту компаній-спецекспортерів та промислових підприємств, які задіяні у сфері державного оборонного замовлення.

3. Створення однакових умов роботи для підприємств державної та приватної форм власності з відповідними гарантіями з боку держави.

4. Ініціюю розробку державної цільової програми зі створення нових виробничих потужностей на основі залучення інновацій та інвестицій в ОПК.

5. Інтеграцію діяльності наукових установ та підприємств. Частина прибутку від реалізації зовнішньоекономічних контрактів має бути спрямована на модернізацію, оновлення та створення нових виробничих потужностей.

6. Розвиток державно-приватного партнерства в сфері ОПК та співробітництво з НАТО.

Про торгівлю з непідконтрольними територіями

№5
Легальна або нелегальна торгівля з непідконтрольними територіями (Донбас та Крим) створює корупційні ризики, зокрема, і в армії. Як Ви плануєте вирішувати цю проблему?
Переглянути публікаціюПеретинаючи межу: нелегальна торгівля з окупованим Донбасом, що підриває оборону

Командний склад окремих частин і підрозділів ЗСУ та представники інших військових формувань, правоохоронних органів середньої та вищої ланки наживаються на нелегальному переміщення товарів до ОРДЛО. Про це ж всі знають, знає і влада, тому проблема досі не вирішена.

До повернення Донбасу контрабанду можна зупинити, лише ухваливши жорсткі кадрові рішення та встановивши механізми контролю.

Боротися з нелегальним переміщенням товарів допоможе встановлення додаткових технічних засобів контролю та спостереження. На місцях працюватимуть мобільні групи, що контролюватимуть цей процес.

Необхідно збільшити штрафи до 50% від вартості товару з його конфіскацією – для тих, хто скоїв порушення вперше, та до 100% з конфіскацією – для тих, хто протягом року скоїв порушення більше одного разу.

Службовці, які своїми діями сприяють нелегальному переміщенню товарів, повинні нести кримінальну відповідальність.

Про землі Міноборони

№6
Після розвалу Радянського Союзу Міністерство оборони успадкувало понад 600 000 га землі. Через корупцію та неефективне управління відомство вже втратило ефективний контроль над приблизно 100 000 га. Чи вважаєте Ви це проблемою, і які перші найважливіші кроки плануєте у цьому напрямку?
Переглянути публікацію Неефективне управління і корупція у системі житлового забезпечення Міністерства оборони України

На обліку у Міноборони знаходиться близько 2 300 земельних ділянок площею приблизно 530 тисяч га. З них 490 ділянок – близько 50 тис. га – використовуються третіми особами.

Тому міністр оборони повинен забезпечити інвентаризацію земель оборони та повну державну реєстрацію права на земельні ділянки. Має бути створений єдиний реєстр земельних ресурсів Міноборони, де кожна ділянка матиме державний акт, та кадастр земельних ділянок, на яких будуватиметься житло для військовослужбовців. Зараз тільки у 24% ділянок є кадастрові номери.

Земельні ділянки, які не використовуються за призначенням, будуть передані в управління центральних або місцевих органів влади, інших органів, уповноважених управляти державним майном.

Про житло для військовослужбовців

№7
Зараз в Україні у черзі на отримання службового та постійного житла знаходяться приблизно 47 тисяч сімей військовослужбовців. Які заходи Ви плануєте вжити для вирішення цієї проблеми?

Дійсно, забезпечення солдата житлом – найбільш гостра проблема у секторі безпеки і оборони. Тільки у Збройних Силах на квартирному обліку перебуває близько 47 тис. осіб. Коли я був на посаді міністра оборони у 2005-2007 роках, наша команда побудувала найбільше квартир для військових – 12 642. Протягом 2011-2017 років Міноборони мало побудувати (придбати) понад 45 тис. квартир. Але за сім років військовослужбовці отримали 4618 помешкань.

Тому у найкоротші строки буде розроблено нову Комплексну програму забезпечення житлом військових із реалістичними джерелами фінансування та застосуванням механізмів кредитування. Військовослужбовці, які проходять службу за контрактом, будуть забезпечені службовим житлом, зокрема, за рахунок інвестиційного будівництва на ділянках Міноборони. Військовослужбовців з вислугою понад 20 років забезпечать квартирами через накопичувальні цільові програми, довгострокове та іпотечне кредитування.

2. Буде створено Фонд службово-посадового житла – цілісних комплексів, збудованих з урахуванням реформування ЗСУ та їх потреб. Це житло буде зареєстроване у місцевих органах влади, його не можна буде передавати у постійне користування військовослужбовцям.

3. При будівництві житла для військовослужбовців інвестори, які десятиліттями не виконували своїх зобов’язань перед Міноборони, або розрахуються у найкоротші терміни, або повернуть ділянки, які їм передавалися для будівництва.

4. Будуть ліквідовані умови отримання надприбудків для будівельних компаній за рахунок Міноборони.

5. Будуть визначені механізми довгострокового кредитування будівництва – до 20 років з погашенням за рахунок коштів бюджету, з урахуванням вислуги років, та іпотечного кредитування до 15 років зі ставкою до 3% річних і обов’язковим власним внеском позичальника до 15% вартості придбання житла – для військовослужбовців.

6. Відбір конкурсних пропозицій щодо придбання житла на умовах пайової участі та на вторинному ринку здійснюватиметься виключно через електронну систему закупівель.

7. Буде забезпечено фактичний облік військовослужбовців та осіб, звільнених у запас або відставку, які потребують поліпшення житлових умов. Військовослужбовці ЗСУ, ті, хто вже звільнений зі служби, члени їх сімей, включаючи членів сімей тих, хто загинув, зник безвісти під час проходження служби, будуть забезпечені житлом.

8. Буде встановлено жорсткий контроль за розподілом житлових приміщень у гарнізонах Збройних Сил.


Інформація про кандидата
Передвиборна програма
Декларація