Міністерство оборони України має у розпорядженні десятки мільярдів гривень, у тому числі – для проведення закупівель. Однак половина з цих закупівель – засекречена, а військовослужбовці не отримують житло, незважаючи на залучення мільярдів на його будівництво. То що саме, на які суми та в кого купує Міністерство? На ці та інші питання відповіли експерти YouControl та Незалежного антикорупційного комітету з питань оборони.
Близько 5% від ВВП, або майже 170 млрд грн. Саме стільки з держбюджету-2018 планувалося виділити на національну безпеку та оборону України. Для порівняння, Великобританія витрачає 2% свого ВВП на оборону, Німеччина – 1%, США – 3%, Росія – 4%, відповідно до даних Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI). В Україні більше половини із цих 170 млрд грн ‒ аж 86,6 млрд грн ‒ протягом 2018 року мало “освоїти” саме Міністерство оборони України (МОУ). Ця сума відповідає 2,58% ВВП нашої країни і перевищує 8% від загального обсягу держбюджету. Для кращого розуміння, це приблизно 3,1 млрд долл. Такою цифрою, наприклад, вимірюються статки одного з найвідоміших мільярдерів світу і за сумісництвом президента США Дональда Трампа. Тож масштаби фінансування потреб МОУ та його підрозділів вражають. Враховуючи, що майже всі українці є “інвесторами” цієї статті бюджетних видатків, цікаво дізнатися, на що і скільки грошей витрачає Міністерство оборони та інші підпорядковані йому замовники. Експерти YouControl за допомогою Незалежного антикорупційного комітету з питань оборони (НАКО) спробували розібратися в тонкощах держзакупівель МОУ та його підрозділів.Відкритість VS таємниця
Справді, оборонна сфера є досить специфічною у питанні повної відкритості витрат. Адже певна інформація щодо виконання військових завдань, оновлення арсеналу зброї тощо – стратегічно важлива і не має бути загальнодоступною. За інформацією НАКО, наразі більше половини закупівель МОУ є таємними. Зокрема, за словами експертів організації, придбання уніформ, медикаментів, дизпалива та багато іншого відбувається публічно. В той же час озброєння, військова та спеціальна техніка (ОВТ), боєприпаси до неї, а також роботи та послуги оборонного характеру закуповуються в межах державного оборонного замовлення (ДОЗ) без застосування конкурентних процедур. Але які із нині закритих закупівель мають стати публічними і чому саме вони? “Це досить комплексне питання, і існує багато експертних думок. Під час однієї із зустрічей НАКО з міністром оборони України Степаном Полтораком ним було озвучено думку щодо необхідності розсекречення 90% ДОЗ. Та слід зазначити, що, зокрема, більшість зразків ОВТ, що сьогодні стоять на озброєнні Збройних сил України розроблялись в часи Радянського Союзу. Отже, Росія й так володіє інформацією про їх детальні тактико-технічні характеристики”, – пояснили в НАКО і додали, що деякі експерти кажуть про необхідність розсекречення такого переліку предметів закупівель: • стрілецьке озброєння та боєприпаси до них; • військова та спеціальна техніка, призначена для транспортування особового складу, яка не містить озброєння; • бронетехніка яка знаходиться на озброєнні/постачанні/експлуатації в Збройних силах України (ЗСУ) та/або інших військових формуваннях більше 5-ти років та/або яка експортується відповідними уповноваженими суб’єктами поза межі України; • артилерійські системи та боєприпаси до них, які знаходиться на озброєнні/постачанні/експлуатації в Збройних Силах України та/або інших військових формуваннях більше 5-ти років та/або яка експортується відповідними уповноваженими суб’єктами поза межі України; • послуги з ремонту предметів з переліку вище тощо. “Засекреченими можуть залишатися закупівлі новітнього озброєння і розробок, які дають значну перевагу на полі бою (високоточна зброя, системи зв’язку, засоби радіоелектронної боротьби, системи протиповітряної оборони, засоби розвідки тощо). Окрім того, таємними мають залишатись витрати на секретні операції”, – додали експерти НАКО. Гостро питання відкритості закупівель, що стосуються оборонної сфери, постає в першу чергу через війну, яка триває вже понад чотири роки. Тож в таких умовах потрібно зважити всі “за” та “проти” публічності. “Немає держави, перед якою не стояло би завдання пошуку балансу між потребами національної безпеки та свободи інформації. Якщо суворе обмеження доступу й надмірне засекречування інформації сприяє корупції і призводить до порушень прав людини, то недостатня охорона інформації, особливо під час війни, створює загрозу національній безпеці. Повне та передчасне розкриття інформації може суттєво нашкодити виконанню завдань держави, зокрема, плануванню та вибору оптимальних стратегій. Коли ж держава знаходить оптимальний баланс між прозорістю та потребами національної безпеки, це одразу підвищує довіру громадськості до державних інституцій, і як наслідок – допомагає виявляти та усувати причини корупції та конфліктів”, – запевнили в НАКО. В поточних умовах обмеженості фінансових, людських, технологічні ресурсів, особливо в умовах війни, на думку НАКО, слід сфокусуватись на якісному засекречені більш вузького обсягу критичних даних (новітні розробки, критична інфраструктура, персональні дані тощо). Окрім того важливим є запровадження правил щодо якісного розсекречення інформації після завершення терміну дії грифу секретності відповідно до кращих Євроатлантичних практик.Відкриті закупівлі МОУ: масштабне будівництво та транспорті витрати
Згідно з даними bi.prozorro.org, МОУ та його підрозділи за період з 1 січня до 10 жовтня 2018 року провели майже 17 тис. закупівель. Очевидно, вони і є незасекреченими. Серед них були і процедури звітування (їх майже 60% від усієї кількості), і відкриті торги (близько 17%), і переговорні процедури (звичайні, за нагальної потреби та для потреб оборони) тощо.
Категорія | Кількість закупівель |
Конструкції та конструкційні матеріали | 3 009 |
Будівельні роботи та поточний ремонт | 1 372 |
Послуги з ремонту і техобслуговування | 1008 |
Архітектурні, будівельні, інженерні та інспекційні послуги | 1006 |
Транспортне обладнання та приладдя до нього | 1002 |
Електротехнічне та освітлювальне устаткування | 982 |
Офісна та комп’ютерна техніка та приладдя | 937 |
Нафтопродукти, електроенергія та інші джерела енергії | 792 |
Медобладнання, фармпродукція та засоби особистої гігієни | 767 |
органiчнi хiмiчнi сполуки | 767 |
Меблі та побутова техніка | 736 |
Промислова техніка | 652 |
Сільгосппродукція, продукція рибальства, лісівництва тощо | 377 |
Охоронне, протипожежне, поліцейське обладнання | 365 |
Одяг, взуття, сумки та аксесуари | 361 |
Радіо-, теле-, комунікаційна, телекомунікаційна апаратура | 344 |
Продукти харчування, напої, тютюн | 332 |
Послуги у сферах санітарії та охорони довкілля | 301 |
Хімічна продукція | 259 |
Лабораторне, оптичне та високоточне обладнання | 225 |
Шкіряні та текстильні, пластмасові та гумові матеріали | 217 |
Всі інші категорії | 1695 |



YouControl на допомогу держзамовнику
Згідно із Законом “Про публічні закупівлі”, державний замовник має право дискваліфікувати учасника торгів, наприклад, якщо останній виявився банкрутом або стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура або має податковий борг. Однак організатор закупівлі не може вимагати в учасника документів для підтвердження інформації, що є у відкритих державних реєстрах у вільному доступі. Тож аби швидко перевірити ці відомості, замовник може скористатися системою YouControl. Зокрема, дані про юридичний статус компанії та її борги будуть вказані в експрес-аналізі та в досьє компанії.