Безсмертний Роман Петрович
Самовисування
On Euro-Atlantic integration
1
To what extent, in your opinion, is corruption in the defense sector an obstacle to Ukraine's Euro-Atlantic integration? If you are elected President of Ukraine, what will be your steps to overcome it?
Корупція є ключовою (якщо не головною) перешкодою в інтегруванні оборонного сектору України до стандартів НАТО. Найбільші проблеми – у сегменті оборонного замовлення, технічного забезпечення армії зброєю і управлінні Збройними силами. Реакція на корупційні скандали в оборонному секторі має бути миттєвою і жорсткою. Що маємо на практиці? Скандал з розкраданням коштів в «Укроборонпромі» і абсолютно неадекватну реакцію з боку керівництва держави. Під час воєнного стану злодіїв, які розкрадають оборонний бюджет, давно б поставили до стінки за мародерство і збагачення на смертях людей... А тепер подумайте: ситуація в «Укроборонпромі» додає нам балів на заявленому шляху до НАТО? Однією рукою роблять гучний піар про курс на євроатлантичну інтеграцію, а іншою – обкрадають оборонний бюджет. Це шлях не до НАТО, а за грати. Я наполягаю на тому, що треба організувати цивільний контроль в оборонному секторі. Оборона – справа всього суспільства, а не лише людей в погонах. Переконаний також, що до оборонного замовлення має бути повноцінно допущено приватний сектор. «Укроборонпром» не може бути монополістом у країні, на території якої п’ять років іде війна. Крім того, треба кардинально поміняти систему управління Збройними силами, забезпечивши автономність дій кожної бойової одиниці. Має бути змінена система правового забезпечення, особливо статути Збройних сил, родів військ, змін потребують оперативно-тактичні параметри, вимоги до ЗСУ. Зараз це невеликий постсовковий уламок армії посттоталітарного режиму, а не сучасна армія натівського зразка. Основною цінністю в армії має стати солдат і офіцер, а не зброя і майно.
On secrecy in national security
2
A certain level of secrecy in matters of national security is important for every country, but excessive secrecy can contribute to the spread of corruption and abuse of power. Do you think it is necessary to provide more access to information in the field of defense, and if so, how do you propose to do so?
Це може робитися виключно через цивільний контроль. Ключовим інститутом цивільного контролю за діями силових органів є Верховна Рада (парламентські комітети та підкомітети). Для України сьогодні дуже важливо створити також мережу територіальної оборони. Цивільний контроль таким чином працюватиме і через парламентські комітети, і через громадськість. Тому ще раз наголошую: покиньмо думку, що оборона – це справа лише військових. Сьогодні кожен з нас відповідальний за безпеку і оборону.
About defense procurement
3
An effective procurement system that ensures efficient use of funds and ensures that servicemen have everything they need is in the interests of all Ukrainians. How do you propose to reduce corruption in the field of defense procurement?
Тільки через публічність та прозорість цього процесу. Якщо надалі це буде проводитись закрито, уникнути корупції не вдасться. Тут теж має діяти громадський контроль. Без цього система сама по собі провокуватиме непорядних чиновників на корупційні схеми. Крім того, ще раз наголошу – ми дозріли до того, аби до оборонних замовлень допускати приватні компанії, як це є в інших країнах. Корупція знищується конкуренцією.
About Ukroboronprom
4
Ukroboronprom is a large part of Ukraine's defense sector. What measures do you plan to take to ensure effective management of this concern?
«Укроборонпром» – це велика діра, куди, як в безодню, на різні «схеми» розкрадання вбухуються колосальні державні гроші. Допоки ми терпимо все це, він буде злоякісною пухлиною. Щоб забезпечити ефективне управління концерном, є тільки один спосіб - працювати через парламентський контроль. По-перше, парламентський комітет має не тільки право, але й обов’язок заслуховувати, цікавитись, брати безпосередню участь у кадрових рішеннях по цій структурі. По-друге, зверніть увагу на механізм управління «Укроборонпромом». Функції управління і контролю за діяльністю концерну здійснює Кабмін. Але при цьому призначення гендиректора, кадрова політика – в руках президента. Це системна помилка в законодавстві, яка вносить дисбаланс і хаос в контролі за роботою «Укроборонпрому». Якщо уряд управляє майном, розпоряджається грошима, то він має відповідати і за кадрову політику. Я знову повертаюся до скандалу з розкраданням коштів на «Укроборонпромі». Сьогодні насправді питання треба ставити і Гройсману. Як ви в уряді контролюєте використання бюджетних коштів? Ви ж за це несете відповідальність. У вас в руках бюджет, ви забули про це? Бо виходить, що функції розподілили, а в пошуку винних кивають один на одного. Мало звільнити керівництво концерну, треба міняти систему управління. Має бути єдність виконавчої влади. Адже це стосується безпеки нашої країни.
About trade with uncontrolled territories
5
Legal or illegal trade with uncontrolled territories (Donbass and Crimea) creates corruption risks, in particular, in the army. How do you plan to solve this problem?
Треба все робити, щоб заблокувати саму можливість нелегальної торгівлі, тому що це контрабанда. До речі, існування так званої сірої зони є однією з причин, чому війна триває так довго. На ній уже давно роблять бізнес. Причому зі всіх сторін. Що стосується легальної торгівлі, то в ситуації Криму і Донбасу – вона різна. Нагадаю, що Україні треба виконувати ратифіковані нею Женевські конвенції дотримання прав людей з окупованих територій. Йдеться, як мінімум, про підтримання життєзабезпечення громадян на Донбасі. Це вода, водовідведення, електроенергія. З Кримом ситуація дещо інша. На цій території вся відповідальність за права громадян лежить повністю на окупаційному російському режимі. Єдине, що в ситуації, яка несе загрозу життю і безпеці цих людей, посередником могла б стати ОБСЄ. Особливо в ситуації із забезпеченням півострова водою.
About the lands of the Ministry of Defense
6
After the collapse of the Soviet Union, the Ministry of Defense inherited more than 600,000 hectares of land. Due to corruption and inefficient management, the agency has already lost effective control over approximately 100,000 hectares. Do you consider this a problem, and what are the first important steps you are planning in this direction?
Ця земля має різне призначення. Одна справа полігони, стрільбища, зовсім інша – земля, яка знаходиться під відповідними базами відпочинку, таборами, лісові угіддя, тощо. Непрофільні активи мають бути передані громадам, профільні - залишатися у Міністерстві оборони. Мені свого часу довелося наполягати, щоб МО принаймні комунальні господарства і відповідні землі передавало територіальним громадам з так званими паралельними назвами. В Україні існує багато таких населених пунктів. Наприклад, є Макарів і Макарів-1.
About housing for servicemen
7
Currently, approximately 47,000 servicemen's families are in line for official and permanent housing in Ukraine. What measures do you plan to take to solve this problem?
Колись в Одесі я познайомився із сім’єю, де третє покоління виросло в гуртожитку на 18 квадратних метрах. Працює простий принцип: якщо ми не хочемо годувати свою армію, будемо годувати чужу. Тому в нас варіанту іншого немає, ніж забезпечити військових житлом. І крапка. Наше завдання в бюджеті передбачати кошти і будувати житло у відповідності до дислокації бойових частин. Це можна зробити за рахунок непрофільних активів Міноборони. Армія повинна займатися забезпеченням обороноздатності, проводити військові навчання, бути готовою для ведення бойових дій. Іншими справами армія не повинна займатися. Це означає, що нам треба кардинально переглянути все законодавство у цій сфері. Особливо щодо такого безглуздого поняття як воєнне майно, яке не відноситься ні до приватного, ні до державного. Його статус досі незрозумілий. Всі непрофільні ліси, озера та угіддя треба негайно передати територіальним громадам.