31 жовтня 2018

Наталія Дацкевич

Таємний договір між державою та приватним заводом «Кузня на Рибальському», що належить Президенту України Петру Порошенку, міг бути таким собі «підсолоджувачем» для пом’якшення умов продажу іншому потужному олігарху, на думку організації, що здійснює антикорупційний нагляд.

Контракт на ремонт суднових двигунів був підписаний безпосередньо перед тим, як було досягнуто домовленості про продаж суднобудівної верфі між “Prime Assets Capital”, яка управляє активами Порошенка, та бізнес-імперії групи “TAS Group” Сергія Тігіпко, екс-політика, який був союзником екс-президента-втікача Віктора Януковича.

Молоді люди спілкуються біля “Кузні на Рибальському”, що раніше була відома як “Ленінська Кузня”, 15-го травня 2017 р. у Києві

Фото Костянтина Чернічкіна

Це перший бізнес, який продає Порошенко, із приблизно ста, – він обіцяв розпродати свій бізнес під час президентської кампанії 2014 року.

Гліб Канєвський, Голова експертної організації Statewatch, повідомив Kyiv Post, що він випадково дізнався про наявність контракту між українським флотом і київською «Кузнею на Рибальському» у відкритому реєстрі.

“В електронному реєстрі даних про державні фінанси я побачив, що 1 жовтня на Кузню було переведено 22,9 мільйона гривень (818 тисяч доларів США) з військової частини, де розташовано командування ВМС України”, – сказав Канєвський.

В Україні законодавство дозволяє органам державної оборони, таким як Міністерство оборони, Міністерству внутрішніх справ та Служба безпеки України, самостійно вирішити, чи треба засекречувати контракт.

Як зазначає Тарас Ємчура, аналітик незалежного антикорупційного комітету оборони (НАКО), за штампом «надзвичайно секретно» часто приховують назви компаній, які виконують оборонні контракти, вартість контрактів та непрозорі процедури відбору підрядників, але не сам факт покупки.

“Насправді, коли ми говоримо про майже 23 мільйони гривень, ми говоримо лише про невелику частку фондів, які будуть використовуватися таємно. Звичайно, уряд повинен переосмислити підходи до секретності оборонних закупівель “, – каже Ємчура.

Канєвський стверджує, що він моніторив протягом року інформацію з відкритих джерел, щоб перевірити всі бізнес-відносини Президента, використовуючи ProZorro, Державний реєстр фінансових установ та Єдиний державний реєстр судових рішень.

“Якби це не було зазначено на порталі державних фінансів, ніхто навіть не знав би про цю транзакцію на разунок Кузні, яка є єдиним заводом, що ремонтує двигуни для кораблів збройних сил України”, – сказав Каневський. “Я думаю, це була помилка Служби безпеки України (або СБУ)”.

Хоча він погодився, що деякі аспекти угоди, такі як деталі щодо того, які кораблі та яка кількість двигунів була відремонтована, повинні бути засекреченими із міркувань національної безпеки, він сказав, що немає причин засекречувати існування контракту та його вартість.

“Я припускаю, що командування військово-морських сил просто не бажає розкривати цю цифру, бо бояться розсердити Адміністрацію Президента”, – сказав Каневський.

Раніше Віктор Плахута, колишній керівник департаменту оборони Міністерства економіки, який зараз працює виконавчим директором фонду Вільна Україна, повідомив “Київській газеті”, що Порошенко має значний вплив у секторі оборони, який отримує найбільшу частину з витрат державного бюджету (кошторис сягає приблизно 40 млрд. дол.)

Втім інший експерт, Петро Неботов, директор Державного науково-дослідного інституту інформатизації та моделювання економіки, вважає, що у цьому контракті не було нічого незвичного, і СБУ не зробила жодних помилок.

“Це не таємний контракт, і все доступно на офіційному веб-сайті державних фінансів, де чітко написано, що йдеться про контракт на ремонт двигуна українського фрегату “Гетьман Сагайдачний “, – сказав Неботов.

Це скромна сума для ремонту двигуна флагмана України, з огляду на суми, необхідні для відродження української суднобудівної галузі.

“Щоб відремонтувати головний двигун фрегата, 800 тисяч доларів – це копійки, але купити такий двигун неможливо, тому що він був зроблений у Санкт-Петербурзі за часів Радянського Союзу”, – додав Неботов.

Контракт було укладено із Кузнею, оскільки це єдиний в Україні завод, який може виконувати таку роботу, і тому його не можна виставити на тендер у ProZorro, сказав він.

Інтерес Тігіпка

Втім таємниця навколо договору про ремонт двигуна означає, що сума, яку суднобудівельне підприємство отримає від держави перед його продажем Тігіпку, –  невідома, каже Канєвський. І додає, що стабільний потік державних замовлень, узгоджених перед продажем, робить Кузню значно привабливішим активом.

«Цей платіж підняв економічну привабливість суднобудівельної верфі в очах Тігіпка», – сказав Каневський. “Коли Тігіпко купує завод, він насправді купує гарантію, що «Кузня» забезпечена державними замовленнями”.

Антимонопольний комітет України дав Тигіпку дозвіл на придбання частки у понад 50 відсотків акцій заводу 19 жовтня через його кіпрську компанію Evins.

Наразі найбільшим акціонером заводу є “Prime Assets Capital”, що належить Порошенку (82,5% акцій), а ще 11,5% належить до інвестиційного фонду “VIK”, Ігоря Кононенка, котрий входить до Блоку Петра Порошенка. Цей фонд керує ще 7-ма компаніями. Кононенко – багаторічний діловий партнер Порошенка, який прийшов у політику, коли Порошенка обрали президентом у 2014 році.

З угодою на ремонт двигуна фрегату Тігіпко отримує секретний багатомільйонний контракт у гривні щонайменше на два роки вперед, – вважає Канєвський.

Prime Capital Assets сама керується компанією Fusion Capital Partners, яка була заснована компаніями, що належать Кононенко та Олегу Гладковському, іншому бізнес-партнерові Порошенка, та нинішньому першому заступнику секретаря Ради національної безпеки і оборони.

Причини продажу

Канєвський сказав, що було кілька причин, чому Порошенко хотів продати “Рибальський Кузня”.

З одного боку, існує реальна можливість того, що Порошенка не оберуть президентом вдруге, і він втратить вплив на державні оборонні замовлення.

“Кузня втратить основну причину свого існування, оскільки її головний дохід походить від державних замовлень”, – сказав Каневський.

Плюс, у контексті найближчих президентських виборів, Порошенко завжди може сказати, що він позбувся частини своїх бізнес-інтересів.

Водночас, єдиною причиною продажу, яку бачить Неботов, це хороше розташування Кузні неподалів від центру Києва.

“Я не знаю, чому президент продає її. Єдина приваблива річ заводу – це його територія та місце розташування, саме тому у принципі Порошенко і купив його”, – сказав Неботов.

“Без оборонних замовлень він було би збитковим заводом, як це і було до того, як Кузня отримала свої перші (оборонні) замовлення у 2012 році.

Джерело: https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/poroshenkos-shipyard-signs-secret-contract-with-navy-ahead-of-its-sale-to-tigipko.html