25 липня 2017

20 липня 2017 року на ресурсі defenseone.com вийшла стаття генерал-полковника Британської армії, екс-командира Об’єднаного корпусу швидкого реагування НАТО Тімоті Еванса, який є членом Незалежного Антикорупційного комітету з питань оборони (НАКО), що в жовтні 2016 року було створено для боротьби з корупцією в секторі безпеки та оборони України. Член НАКО вважає, що міжнародне співтовариство має примножити свою допомогу у сфері безпеки, щоб прискорити реформи. Крім того, британський генерал-полковник вважає, що Україна має розсекретити для донорів та громадськості інформацію про державне оборонне замовлення.
Керівники сектору безпеки та оборони України, напевно, з легкістю зітхають, після візиту Рекса Тіллерсона до Києва, що відбувся на початку липня. Незважаючи на побоювання, які відмічались до цього візиту відносно того, що адміністрація Трампа намагатиметься перезавантажити існуючий режим російсько-американських відносин, держсекретар США зобов’язався й надалі підтримувати санкції проти Росії. Проте, не тільки Москва загрожує цілісності українських інституцій та безпеці її кордонів.
Тіллерсон підкреслив важливість боротьби з корупцією на спільній прес-конференції з Президентом України Петром Порошенком, що відбулась 9 липня ц. р. – і, хоча він зробив наголос на проблемах з судовою гілкою влади, допомога в сфері безпеки не повинна була бути далекою від його уваги. Така підтримка міжнародного співтовариства допомогла створити кращі та більш підзвітні органи, що відповідають за безпеку, але, чи ефективно використовується ця підтримка, якщо Міжнародна антикорупційна мережаTransparency International (TI) оцінюючи Антикорупційний індекс оборони класифікує Україну, як країну, що «має високий ризик»?
Як один з трьох міжнародних членів Незалежного Антикорупційного комітету з питань оборони, створеного ТІ для нагляду за оборонною реформою в Україні, я допоміг оцінити, як корупція впливає на надання безпекової допомоги країні. Ми виявили, що в той час як допомога у сфері безпеки на даний момент краще контролюється на містах на тактичному рівні, проблеми залишаються на стратегічному рівні. Недоцільна секретність на цьому рівні, де саме формулюються потреби в сфері безпеки, обмежує можливості донорів та української громадськості розуміти, як розподіляються та витрачаються кошти на оборонні потреби.

Довідка Defense Express:
НАКО – це проект міжнародної оранізації Transparency International, що здійснює моніторинг корупції в оборонному секторі України.
Gроект ґрунтується на успішній діяльності Комітету по моніторингу та оцінці в Афганістані, Громадської платформи по реформуванню оборонного сектору в Палестині та Міжнародній комісії проти безкарності у Гватемалі. Національний антикорупційний комітет з питань оборони є спільною міжнародно-національною групою, яка діє за підтримки Секретаріату (Україна) та Програми оборони та безпеки Transparency International. Фінансово та операційно НАКО не залежатиме від уряду, але працюватиме із іншими оборонними антикорупційними органами, які наразі формуються при Міністерстві оборони (МОУ). В якості незалежного від уряду, МОУ та армії та відкритого для громадськості цей орган має забезпечити належну комунікацію МОУ та збільшення довіри до оборонної сфери. ТІ має надію, що НАКО організує роботу за допомогою волонтерів та забезпечить додатковий рівень технічної можливості через забезпечення доступу до високоякісної міжнародної експертизи оборонного сектору.

Коли на Сході Україні спалахнула війна, з’явилися повідомлення про те, що міжнародна допомога викрадається та перепродається. У деяких випадках, уряди країн-донорів вирішили покладатись на добровольців, щоб доставити зимові черевики, окуляри для нічного бачення та засоби захисту до військ на передовій. Починаючи з 2014 року, невідкладність ситуації та більш жорсткі вимоги донорів змусили міністерство оборони України впроваджувати більш надійні програми контролю та звітності. Збройні сили України вдосконалили контроль за безпекиовю допомогою, значно ускладнивши можливості для її незаконного привласнення та продажів на чорному ринку.
Але серйозні проблеми на стратегічному рівні все ще залишаються. В той час, коли нові процедури контролю створюють впевненість у тому, що зброя та обладнання потрапляють туди, де вони повинні бути, набагато менш очевидно, чи ці предмети справді є необхідними Україні для того, щоб вести війну. Процеси планування закупівель для оборонних потреб залишаються абсолютно незрозумілими та викликаюьт питання свою щодо їх ефективності. Найважливіші документи планування в сфері державних закупівель в Україні є секретними, у тому числі державне оборонне замовлення, щорічний план закупівель озброєнь та засобів для потреб оборони; і пріоритетні напрями, що окреслюють потреби допомоги у сфері оборони.
Тим часом, український державний військово-промисловий гігант «Укроборонпром» залишається загадкою. Одна опитана особа зазначила, що «вони настільки великі і настільки захищені, що коли мова йде про деякі рішення, люди покладаються на них». Дослідження показують, що міністерство оборони може базувати свої вимоги не на оцінці власних потреб, а на оцінці здатності «Укроборонпрому» виготовляти певні вироби – що є протилежним до того, що мало б надходити до війська.
Коротше кажучи, прогрес на оперативно-тактичному рівні не був узгоджений з аналогічним прогресом на стратегічному рівні. Для донорів це означає менше впевненості в тому, що вимоги, які вони бачать чи вказують, відображають реальні потреби та меншу впевненість у тому, що надане ними обладнання може бути ефективно використано. Донори повинні використовувати свій вплив, щоб наполягати на системній реформі державного куправління секторм оборони та безпеки України. Деякі донори намагались висуваати певні умовні для стимулювання реформ, але їм не вдалося зробити це ефективно. Наприклад, США впровадили антикорупційні умови у законі про національну оборону на 2017 рік, але умови були нечіткими та дозволили лише на кілька тижнів затримати фінансування та просунути реформи. Цього недостатньо, для кардинальних змін. Якщо донори встановлять чіткі стандарти щодо антикорупційної реформи для розширеної чи постійної допомоги у безпеки сфері безпеки, це створить важливий стимул для воєнно-політичного керівництва Украни до впровадження необхідних реформ.
Донори також повинні підтримати внесення змін до Закону України “Про державну таємницю”, дозволити які б сприяли тому, щоб більше інформації стало доступно або для громадськості або – якщо з питань безпеки перешкоджають це неможливо – для членів парламенту та аудиторських установ, які мають допуск до секретної інформації. Доступ до основних документів та процесів планування дасть змогу уважніше придивитись до того, як ці процеси працюють та чи забезпечують ють вони те, чого дійсно потребує країна.
Раніше цього місяця на конференції з питань українських реформ у Лондоні британський міністр закордонних справ Борис Джонсон відмітив прогрес у боротьбі з корупцією в Україні, однак визнав, що зараз він може бути непомітним. Тож, настав час для міжнародного співтовариства посилити тиск та використати нові можливості для того щоб на забезпечити здійнення прозорих та підзвітних реформ сектору безпеки та оборои України.

Тімоті ЕВАНС,
Член НАКО

DEFENSE EXPRESS