Повернутись до НАКО в медіа
29 грудня, 2021
Не красти - недостатньо. Як Україні знизити корупційні ризики в оборонці?

Як можна оцінити, ефективно чи ні, борються з корупцією в оборонному секторі? Для цього міжнародна організація Transparency International періодично робить аналіз, який називається Індекс доброчесності в оборонному врядуванні - GDI.
 

Він показує наскільки сильний у тій чи іншій державі контроль різних інституцій за оборонними та безпековими установами. І забігаючи наперед, Україну оцінюють як країну з великими корупційними ризиками. Державу оцінюють за п’ятьма сферами ризиків - політичний, закупівельний, кадровий, фінансовий та ризик для військових операцій.
 

Найнижчий ризик корупції показала Нова Зеландія (85 балів зі 100), у неї оцінка А. Бельгія, Німеччина, Латвія, Нідерланди, Норвегія, Швейцарія, Тайвань та Великобританія - отримали статус держав з низьким рівнем корупції та сильними інститутами. А от Україна ще в 2015 році потрапила до групи країн з високими корупційними ризиками. Ми і нині залишаємося у компанії з Угандою, Росією, Угорщиною, Косово, Кенією та Чилі, і набрали торік 41 бал зі 100 – це оцінка D.
 




 

"Це була оцінка за 2020 рік. Але багато важливих заходів було проведено у цьому, 2021 році. Я переконаний, що індекс у нас зміниться", - каже начальник Управління запобігання та виявлення корупції Міністерства оборони України Ігор Чухрай.
 

В галузі політичних ризиків найвищу оцінку А отримала сфера антикорупційної політики, проте ступінь її імплементації була оцінена у 75 балів. Згідно з аналізом Transparency International, лобізм в Україні є найбільшим політичним ризиком. Наприклад, це коли у Верховній Раді намагаються просунути, скажімо, потрібний законопроєкт або прийняти якесь рішення в інтересах зацікавленого олігарха. Також слабкі місця - це контроль за експортом - в Україні на двієчку контролюють, що вивозять за кордон. Ну і так само провалена кадрова політика розвідувальних органів.
 

Законодавство у сфері закупівель та формальні процедури закупівельного циклу визначено як відносно ефективні. Але через брак прозорості і наявні корупційні ризики ці процеси не отримали високий бал. 




 

Військова доктрина, операційне тренування та завчасне планування отримали 0 балів. Засекречені оборонні закупівлі, поганий парламентський контроль за таємними бюджетними програмами, непрозорі тендери - все це тягне за собою корупцію. І аж ніяк не наближає Україну до НАТО.
 

"Закон, який зараз знаходиться на черзі у Верховній Раді, це закон про класифіковану інформацію. Теоретично він може сильно вплинути на майбутній рейтинг, тому що він може зробити сектор оборони більш прозорим. І коли нас запитували, чому ми не в НАТО, то в НАТО є пакет законопроєктів, які необхідно ухвалити, і цей закон є одним із них", - розповідає виконавча директорка НАКО Олена Трегуб.
 

Низка інших світових лідерів наголошують - хочете в ЄС чи НАТО - викорінюйте корупцію, особливо в "оборонці". Українські ж високопосадовці включно з главою держави не вважають корупцію головною причиною того, що Україна ще не в євроатлантичній спільноті. Тож громадські організації, які здійснюють моніторинг корупційних ризиків в оборонному секторі, радять Міноборони розмежувати повноваження найвищого військового керівництва за стандартами НАТО, а також вдосконалити кадрову політику.
 

"Міністерство має ефективно застосовувати процедури нового закону про оборонні закупівлі. Необхідно створити центральну закупівельну організацію, без якої неможливо здійснити професіоналізацію всієї системи оборонних закупівель держави. Електронний реєстр учасників відбору і виконавців контракту має бути повноцінно запущений", - наголошують в НАКО.
 

Варто наголосити, що корупція присутня навіть у незасекречених закупівлях. Чого вартує тільки скандал з неякісним харчуванням для військових, в якому звинувачують колишнього заступника міністра оборони Ігоря Халімона. Тому можна тільки здогадуватися, що відбувається із закупівлями під грифом таємно. Лише прозорість, громадський контроль за так званими ДОЗами та ефективні кадрові реформи зможуть знизити корупційні ризики та наблизити Україну до НАТО. 

 


 
Ірина Сампан - журналістка
 
Матеріал вийшов у рамках програми "Східний фланг" - спільного проєкту Цензор.НЕТ та Незалежної антикорупційної комісії (НАКО).