Повернутись до новин
26 лютого, 2021
Міжнародні партнери і експерти обговорили перші здобутки та майбутні виклики реформи Укроборонпрому
26 лютого НАКО представив міжнародним партнерам і незалежним експертам результати аналітичного брифу про реформу Укроборонпрому. Наші фахівці розповіли про перші успіхи концерну, можливі корупційні ризики, що загрожують реформі, а також представили рекомендації щодо їх усунення. 

У презентації і обговоренні взяли участь Джованні Кесслер, колишній Голова Європейського управління з питань запобігання зловживанням та шахрайству і Член Правління НАКО, Енді Бейн, полковник морської піхоти США у відставці і діючий Голова Правління НАКО, Андрій Бойцун, радник з питань реформи державних підприємств та приватизації Стратегічної групи радників з підтримки реформ і представники посольств країн-партнерів України і Представництва Євросоюзу в Києві. Результати дослідження презентувала виконавча директорка НАКО Олена Трегуб.

Джованні Кесслер зазначив, що ключову роль у розбудові прозорості Укроборонпрому мусить відігравати його наглядова рада. У цьому його підтримав Андрій Бойцун, нагадавши про важливість розподілу функцій у держкомпаніях – розділенні ролі власника та виробника політик: «Наприклад, “Укроборонпром” може належати Кабінету Міністрів, як у випадку із “Нафтогазом” чи “Укрзалізницею”,  а Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості може зосередитися на роботі з вироблення політик. Таким чином всередині компанії вдасться уникнути конфлікту інтересів». На сьогодні Укроборонпром уже зробив низку правильних кроків на шляху до трансформації. Так, держконцерн має наглядову раду, що складається з 5 членів, 3 із яких – активні. У концерні також запровадили традицію щорічного фінансового аудиту, а результати першого незалежного аудиту за 2018-2019 роки вже представили у січні 2021 року. Окрім цього, в Укроборонпромі з’явився Комплаєнс-офіс, Кодекс етики та Антикорупційна програма. Проте, як свідчать дані Індексу оборонних компаній (DCI), підприємства концерну рідко публікують інформації щодо реалізації цих програм. «Через відсутність чітко прописаної ієрархічної структури управління в Державному концерні, і Кабінет Міністрів, і Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості мають право впливати на політику «Укроборонпрому», що у подальшому може призвести до конфлікту інтересів. Крім того, існує ризик, що нещодавно створене Міністерство, яке лише розвиває свій потенціал, може неефективно здійснювати свої повноваження», - зазначила виконавча директорка НАКО Олена Трегуб. Наразі законопроєктом №3822 передбачено наявність незалежних членів наглядової ради, проте їх небагато - лише третина. На думку НАКО, таку незалежність можна вважати контрольованою, а відповідно й номінальною. Для того, аби забезпечити реальну незалежність наглядової ради експерти НАКО рекомендують збільшити кількість її незалежних членів та на рівні закону закріпити їхні гарантії та повноваження.  Окрім цього, занепокоєння НАКО викликає й потенційний конфлікт інтересів, що може бути спричинений наявністю одразу двох суб’єктів управління концерном – Кабінету Міністрів та Мінстратегпрому. Для унеможливлення поєднання функцій розробки політик і керівництва підприємствами, НАКО рекомендує залишити повноваження щодо управління концерном у сфері відповідальності Кабінету Міністрів.  Відсутність чіткого переліку інформації, що підлягає обов’язковому оприлюдненню в процесі реорганізації також становить загрозу непрозорої трансформації підприємств концерну. Встановивши вимоги щодо більш прозорого висвітлення процедур, обґрунтувань, періодичності та формату публікації важливих даних про процес реорганізації підприємств Укроборонпрому, вищезазначений ризик може бути мінімізовано. На додачу до цього в НАКО рекомендують:
  • Внести правки до Положення про Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості, зобов’язавши його дотримуватися Керівних принципів корпоративного управління ОЕСР щодо управління державними підприємствами;
  • Розпочати підготовку до корпоратизації ДК «Укроборонпром» та надавати публічну інформацію про її перебіг, зокрема, щодо передачі непрофільних активів, інвентаризації існуючого майна, розробки проєктів політик і положень, також щодо навчання і освіта корпоративних секретарів та інших ключових працівників;
  • Запровадити стандартизовані антикорупційні заходи для юридичних осіб  оборонної галузі, у тому числі щорічну оцінку корупційних ризиків; звітування про антикорупційні заходи; політику та гарантії щодо викривачів інформації;
  • Забезпечити прозорість та доступність стандартизованої публічної інформації про оборонні компанії відповідно до чинного законодавства.