Під час першого вебінару народні депутати та їхні помічники обмінялися досвідом парламентського нагляду з норвезькими колегами у нагляді за оборонними закупівлями. Мікаель Тетчнер, перший заступник Постійного комітету з питань закордонних справ та оборони, розповів про механізми здійснення нагляду, основні засоби демократичного контролю та місце недержавних органів у розбудові більш прозорого та підзвітного сектору безпеки і оборони. “Для того, щоб нагляд Парламенту за сектором безпеки і оборони був ефективним, країні потрібно мати вільні медіа, не обмежені цензурою, та опозицію, яка може критикувати керівництво”, - наголосив Тетчнер. Він також зазначив, що для ефективного нагляду за сектором безпеки і оборони важливою є критика самих інституцій по відношенню до уряду. В ході вебінару активно обговорювалася трансформація системи оборонних закупівель, що наразі є одним із найбільших викликів для національної безпеки України у 2021 році.
Минуло три місяці з моменту набуття чинності революційного Закону “Про оборонні закупівлі”, проте він й досі не запрацював, оскільки відповідальні міністерства не розробили необхідних нормативно-правових актів. Заступниця голови Комітет ВРУ з питань національної безпеки, оборони та розвідки Мар'яна Безугла відзначила: "Ми делегуємо уряду повноваження. Якщо він працює неналежним чином, то ми змінюємо його окремих членів або навіть весь уряд повністю. Проте проблема більш інституційна. Багато в чому закон про оборонні закупівлі не те, щоб випереджає час, але система неспроможна його надзогнати. Це питання підготовки фахівців, небажання і неможливості настільки різко змінювати правила гри". Її колега по Комітету Роман Костенко підтвердив наявність проблеми та посилений контроль парламенту за імплементацією Закону. Говорячи про загальний стан парламентського нагляду, Костенко відзначив: "Парламент в принципі не має достатніх важелів контролю за ЗСУ, Міноборони і, найбільше, - за спецслужбами. А якщо ми будуємо демократичне суспільство - це важливо". Говорячи про спроможність українських інституцій активно реагувати на задачі і виклики сьогодення, член Правління НАКО та генеральний директор Європейського управління боротьби з шахрайством (2011-2017) Джованні Кесслер наголосив: "Корупція в секторі безпеки і оборони може мати летальні наслідки для національної безпеки України, а відсутність спроможних інституцій може поставити під загрозу Євроатлантичне майбутнє, на шляху до якого йде Україна". Цю тезу підтвердив Ерік Сведал, Надзвичайний і Повноважний Посол Норвегії в Україні. Він підкреслив: "Демократичний нагляд забезпечує ефективне використання ресурсів держави. Він гарантує, що оборонні інституції діють в найкращих інтересах країни та нації". В рамках цього проєкту НАКО підготував серію відео, присвячених актуальним викликам парламентського нагляду і сектору безпеки і оборони.
Під час вебінару 9 березня ми представили сюжет, присвячений проблемі оборонних закупівель та важливості нагляду за цим процесом з боку парламенту.
Тиждень парламентського нагляду за сектором безпеки і оборони здійснюється в рамках проєкту з посилення спроможностей комітетів ВРУ та за фінансової підтримки Посольства Великобританії в Україні та організаційної підтримки Посольства Литви в Українi, Міжнародного республіканського інституту (IRI), Парламенту Норвегії та Міністерства оборони Норвегії, та Центр з питань доброчесності в оборонному секторі.