20 жовтня 2017

Розподіл видатків військового бюджету Міністерства оборони є непропорційним. Протягом останніх 10 років в Україні на утримання особового складу Збройних Сил витрачалася основна частина оборонних коштів. І це фактично унеможливлювало реформування і розвиток сектору. Для порівняння – класичний оборонний бюджет країни НАТО, як правило, складається з трьох частин. Це витрати на утримання особового складу, що в ідеалі складає близько 30 %, але не більше 50 %; операційні витрати, у тому числі на військову підготовку – 25 %; фінансування оборонних науково-дослідних та конструкторських робіт і придбання нових зразків озброєння та техніки – близько 30 %, але не  менше 20 %.

Такі питання піднімали сьогодні під час презентації на тему: «Аналіз видатків сектору оборони в Україні: 2006-2016 роки» в Укрінформі. У заході взяли участь представники Незалежного антикорупційного комітету з питань оборони (НАКО).

«Надзвичайно важливо знайти баланс між утриманням особового складу, витратами на підготовку та придбанням нових зразків озброєння та техніки. Солдат повинен бути мотивованим, підготовленим та озброєним», – зазначив екс-заступник міністра оборони України, нині співзасновник Міжнародного центру стратегій безпеки і оборони адмірал Ігор Кабаненко.

Також учасники торкнулися питання відкритості та підзвітності Міноборони.

«Оборонний бюджет США – це 160 сторінок деталізованих витрат, тоді як оборонний бюджет України – це кілька рядків бюджетних програм», – зазначив автор дослідження «Аналіз видатків сектору оборони в Україні: 2006-2016 роки» Брій Гусєв, колишній заступник міністра оборони України та співзасновник Міжнародного центру стратегій безпеки і оборони.

«Механізм державного оборонного замовлення та недосконала система захисту державної таємниці дозволяє застосовувати гриф «цілком таємно» щодо інформації, яка не становить загрози національній безпеці. Наприклад, закупівлі Міністерства оборони переважно повинні бути більш прозорими», – зазначила Секретар НАКО Олена Трегуб.

«Я спілкувався з прем’єр-міністром. Він зацікавлений у підвищенні прозорості оборонного бюджету. На його думку це дозволить організувати більш якісне бюджетне планування», – в свою чергу повідомив радник прем’єр-міністра та радник міністра оборони Арчіл Цинцадзе.

«У Державному оборонному замовленні є абсолютно неадекватні речі. Приміром, у рамках замовлення було закуплено водолазні костюми. Не зрозуміло, чому ця закупівля була прикрита грифом «цілком таємно»? Кількість таємних закупівель повинна бути мінімізована. Це не тільки моя власна позиція, зараз я виступаю від імені великої кількості волонтерів», – наголосив співголова ради волонтерів Міноборони України Давід Арахамія.