29 січня 2021

29 січня 2021 року Верховна Рада України підтримала законопроєкт №3822 “Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної власності” у першому читанні. “За” проголосували 227 депутатів.

Законопроєкт підтримали депутати фракції “Слуга Народу”, “Голос”, Депутатська група “Довіра” та 4 позафракційні депутати. “Проти” проголосували представники фракцій “Опозиційна платформа – За життя”, “Європейська Солідарність”, “Батьківщина” та “За Майбутнє”.

Реформа передбачає корпоратизацію і запровадження корпоративного управління на підприємствах оборонно-промислового комплексу. Вона дасть змогу зменшити корупційні ризики для підприємств та передбачає запобіжники конфлікту інтересів і прямого політичного впливу.

Юридичні особи оборонно-промислового комплексу (ОПК) перетворять на товариства, а державний оборонний концерн “Укроборонпром” у його нинішньому вигляді ліквідують, утворивши на заміну акціонерне товариство з наглядовою радою.

Безумовно, підтримка цього законопроєкту є ключовою умовою для старту реформування підприємств українського ОПК. Втім НАКО наголошує, що зміни мають відбуватися відповідно до міжнародних стандартів ОЕСР для впровадження найкращих стандартів корпоративного управління.

Наша команда проаналізувала останню версію законопроєкту і визначила низку ризиків, що можуть негативно вплинути на управління ОПК.

Зокрема, ми звертаємо увагу на те, що у законопроєкті пропонується вважати “суб’єктом управління” Кабінет Міністрів України або уповноважений ним центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну військово-промислову політику (фактично, це – Міністерство з питань стратегічних галузей промисловостей України). Це не відповідає Керівним стандартам Організації Економічного Співробітництва і Розвитку (ОЕСР).

Експерти НАКО систематично надавали народним депутатам свої пропозиції та рекомендації до цього законопроєкту у процесі його розробки та були залучені до робочої групи на базі профільного комітету ВР. Ми готові й надалі долучатися до подальшого вдосконалення документу задля успішного проведення реформи корпоративного управління підприємств ОПК.

Детальніше із нашими рекомендаціями можна ознайомитися за цим посиланням.