23 грудня 2020

Минуло понад півтора роки з моменту ухвалення плану реформування оборонно-промислового комплексу. Протягом цього часу змінився Президент, парламент та уряд. Але чи змінився оборонно-промисловий комплекс України?

Відповідь на це питання 23 грудня дали StateWatch під час презентації результатів моніторингу виконання відповідного рішення РНБО. Захід відбувся за участі керівництва Укроборонпрому, представників органів виконавчої влади, Верховної Ради, експертів та громадських активістів, зокрема й НАКО.

Які поставлені задачі вже виконали?

✅ проведено огляд ОПК;

✅ створено центральний орган виконавчої влади, відповідальний за політику в сфері ОПК;

✅ прийнято Закон про оборонні закупівлі;

✅ сформовано список державних підприємств Укроборонпрому на приватизацію;

✅визначено особливості трансформації державних підприємств ОПК.

Невиконаними залишаються наступні задачі:

❎ не вирішено питання залучення представників та партнерів до роботи наглядової ради;

❎ не спрощено процедуру ввезення складових для продукції оборонного призначення.

Огляд ОПК

Минулого року розпочався перший в історії України огляд оборонно-промислового комплексу. Його мета – проведення оцінки спроможностей задоволення потреб сектору безпеки і оборони, а за його підсумками розробляється ціла низка стратегічних документів. До роботи над нетаємною частиною огляду вперше були залучені громадські організації, зокрема й НАКО.

Наразі огляд завершено, проте він і досі не затверджений в РНБО. Публічною частиною підсумків огляду поділилася заступниця міністра економіки Світлана Панаіотіді. Вона розповіла, що аналіз підтвердив здатність українського оборонно-промислового комплексу забезпечувати основні потреби Збройних Сил, однак він все ще потребує суттєвої оптимізації для нарощування більшої ефективності.

Аудит “Укроборонпрому”

Потреба аудиту постала у 2019 році після публікації журналістських розслідувань щодо розкрадань в концерні. Проведення такої оцінки фінансової діяльності Укроборонпрому із залученням міжнародних експертів розпочалося минулого року, проте, як зазначив голова StateWatch Гліб Канєвський, його результатів і досі немає.

Генеральний директор Укроборонпрому Юрій Гусєв зазначив, що наразі аудит і досі триває та буде завершений незабаром. За його словами, у січні 2021 наглядова рада концерну розгляне підсумки проведеної оцінки та оприлюднить їх. Водночас, відкритим залишається питання незалежної інвентаризації концерну. Зокрема, виконавча директорка НАКО Олена Трегуб висловила занепокоєння щодо проведення оцінки активів, майна та інтелектуальних прав підприємств Укроборонпрому без залучення міжнародних аудиторів. Така інвентаризація несе в собі корупційні ризики, адже вона не гарантує правдивість поданої директорами підприємств інформації щодо наявності чи відсутності певних активів. У відповідь на це занепокоєння, Юрій Гусєв висловив готовність розглянути можливість залучення зовнішніх консультантів до інвентаризації.

Реформа “Укроборонпрому” та майбутнє його підприємств

Гендиректор концерну запевнив, що Укроборонпром рішуче налаштований на трансформацію та корпоратизацію. Він повідомив, що до Фонду державного майна та інших органів влади передадуть понад 40 підприємств концерну, а інші 65 згрупують у галузеві підхолдинги та об’єднають під новим державним холдингом.

Законопроект №3822, яким передбачено трансформацію концерну, знаходиться під пильною увагою громадськості. Зокрема, StateWatch застерігає про наявність ряду управлінських ризиків, що можуть стати на заваді прийняттю та реалізації вищезазначеного законопроекту. Мова йде про потреби в його доопрацюванні та, як наслідок, затягування розгляду, що може негативно вплинути на швидкість реформи.

Секретар Комітету ВРУ з національної безпеки, оборони і розвідки Роман Костенко висловив сподівання, що розгляд даного законопроекту в першому читанні відбудеться вже в січні 2021. Він звернув увагу на ключову роль Мінстратегпрому у даній реформі і зазначив, що наразі міністерству бракує спроможностей для дійсно ефективної роботи, що може вплинути на якість трансформації концерну. За його словами, серед керівництва Мінстратегпрому існують альтернативні бачення реформи, що передбачають пряме підпорядкування підприємств ОПК міністерству. Однак, депутат запевнив, що Комітет такі альтернативи не підтримуватиме.

Окремо учасники заходу обговорили питання наглядової ради концерну та незалежності її членів.

Протягом останнього року склад ради постійно змінювався. Така кадрова нестабільність, запевняють у StateWatch, негативно впливає на спроможність наглядової ради до забезпечення належного контролю за концерном. Гендиректор Укроборонпрому запевнив, що даний орган вже активно працює та незабаром може поповнитися новими членами.

Що буде з ДОЗ?

Майбутнє Державного оборонного замовлення є найбільш болючою проблемою. Влітку цього року Верховна Рада прийняла Закон про оборонні закупівлі, що вступатиме в силу 1 січня 2021 року. Проте для повного функціонування даного закону і досі бракує низки нормативно-правових актів, що загрожує зривом ДОЗу на наступний рік. Для запобігання цьому ризику, депутати ініціювали відтермінування дії закону, однак в стінах парламенту це ще не розглядалось. За словами Артура Перевєрзєва, якщо депутати не розглянуть відтермінування на позачерговому засідання ВРУ до Нового року, закон опиниться у “правовому вакуумі”. Він звернув увагу на відсутність скоординованих дій між Міністерством оборони та Мінстратегпромом, що стало причиною затримки у процесі. Депутат Костенко повідомив, що навіть якщо відповідальні міністерства зможуть розробити необхідні документи до кінця лютого наступного року, держава все одно понесе суттєві втрати.

Ознайомитися з аналізом StateWatch можна тут: https://bit.ly/2JgNQDx