15 квітня 2021

14 квітня на засіданні Кабінету Міністрів затвердили Стратегію розвитку оборонно-промислового комплексу України. Далі документ має затвердити РНБО і підписати Президент. 

Стратегія – це документ, що визначає пріоритети державної військово-промислової політики, а також цілі та очікувані результати реформи оборонно-промислового комплексу. Згідно законодавства, при підготовці подібних документів в обов’язковому порядку мали б проводитися консультації з громадськістю. Але їх не було. Як і опублікування документа у відкритому доступі.

Головним прогресивним моментом є те, що Стратегія передбачає перетворення підприємств ОПК з державної форми власності у господарські товариства та формування науково-виробничих об’єднань за галузевим принципом, а також “припинення ДК “Укроборонпром” шляхом його перетворення та його підприємств-учасників у вертикально інтегровану структуру”. 

Проте разом з цим намірами осучаснити український ОПК, у Стратегію закладена надмірна концентрація функцій Мінстратегпрому, властива для радянських міністерств, коли вони одночасно і виробляли політику, і керували підприємствами як власники.

На засіданні Уряду Віце-прем’єрка з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Ольга Стефанішина у екстреному режимі змогла наблизити проект Стратегії до євроатлантичних стандартів. 

Вона внесла поправки “з голосу” до основної частини Стратегії, щоб мінімізувати конфлікт інтересів з боку Мінстратегпрому. Вона запропонувала розмежувати функції власника та виробника політик у переліку основних напрямів державної військово-промислової політики. Поправки Стефанішиної  суттєво покращили Стратегію з точки зору дотримання стандартів Організації з економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), тобто найкращих світових практик з управління державними підприємствами.

Усе “найцікавіше” заховалося у “таємному” Додатку до Стратегії. Оскільки проєкти Стратегії, які напрацьовував Мінстратегпром, публічно не оприлюднювали, НАКО отримали обидві версії документу через запити. Найбільше тривоги у громадянського суспільства викликав саме цей “таємний” Додаток до Стратегії напрацьований Мінстратегпромом, який намагались приховати від громадськості. 

Позитив полягає у тому, що Уряд не затвердив цей додаток разом зі Стратегією і відправив його на доопрацювання. Наразі невідомо, чи будуть розглядати додаток, і якщо так, то за якими процедурами та коли. НАКО наголошує, що в разі ухвалення Додатку до Стратегії Україна ризикує відкотити амбітні євроатлантичні реформи до старих радянських практик управління.

Через непрозорість розробки Стратегії гостро постає питання її громадського обговорення. Найближчим часом документ має опинитися на розгляді в РНБО. Перш ніж Рада нацбезпеки і оборони розгляне і потенційно затвердить цей документ, ми закликаємо відповідальні державні органи провести консультації з громадськістю щодо  Стратегії розвитку ОПК та доопрацювання Додатку до неї. 

Озвучені висновки НАКО щодо проєкту Стратегії підтримують ГО StateWatch, BIHUS.info (ГО «Том 14»), Проєкт реформи оборонних закупівель за підтримки Міноборони Великобританії та Міждисциплінарний науково-освітній центр протидії корупції НаУКМА.