Повернутись до новин
1 липня, 2021
Відкладаючи невідкладне: коли народні депутати згадають про Антикорупційну стратегію?

З 2017 року в Україні й досі відсутня Антикорупційна стратегія. І це поганий сигнал.


Прийняття та імплементація Стратегії могли б свідчити про непохитність євроінтеграційних намірів України і прихильність влади до побудови кращої системи врядування. Це безумовно сприяло б підвищенню довіри з боку наших міжнародних партнерів.

Проте протягом трьох років цей процес не зрушував з місця, і лише в вересні 2020 року до Верховної Ради внесли нову Стратегію, розроблену за активної співпраці з громадянським суспільством. Тоді Президент визначив цей документ як невідкладний і вже в листопаді він був проголосований за основу. Стратегію до другого читання підготували в березні 2021, однак відтоді розгляд цього невідкладного законопроєкту регулярно відкладається.

Антикорупційна стратегія України має визначити засади державної антикорупційної політики на найближчі роки. Цей документ передбачає чимало заходів, спрямованих на мінімізацію корупційних ризиків у пріоритетних для України сферах. Сектор оборони – одна з них. Незалежна антикорупційна комісія (НАКО) була залучена до роботи над Стратегією. Всі наші пропозиції щодо мінімізації корупційних ризиків у секторі оборони були враховані у цьому документі.

Протягом трьох років цей процес не зрушував з місця
Земля і майно

Лише у 2014-2019 роках Міноборони втратило понад 250 будівель і більше 270 земельних ділянок, вартістю у майже 400 млн грн. Це один з прикладів корупційних ризиків, з якими стикається оборонний сектор. Серед інших – ризики корупції в управлінні землями оборони, нерухомості оборонно-промислового комплексу (ОПК), надлишкового майна і відсутність ефективного контролю за споживанням пального. Все це щороку завдає державі чималі збитки.

Відповідно до рекомендацій НАКО, Стратегія передбачає аудит та облік всіх земель оборони, державну реєстрацію нерухомого майна ОПК, обіг та контроль за споживанням пального та інвентаризацію об’єктів інтелектуальної власності ОПК.

Оборонні закупівлі та неякісна продукція

Закупівлі оборонного призначення надмірно засекречені та неконкурентні. Це сприяє зловживанням і розтраті бюджетних коштів. На додачу, відсутність прозорої конкуренції нерідко негативно позначається на якості озброєння та військової техніки.

Щоб мінімізувати корупційні ризики під час таких закупівель, НАКО рекомендувала знизити рівень секретності закупівель, запровадити конкурентні закупівлі, а також створити прозорий електронний реєстр виконавців державних контрактів. Щоб знизити корупційні ризики під час імпорту, Стратегія передбачає ефективну співпрацю з Агенцією НАТО з підтримки та постачання.

Щоб підвищити контроль за якістю продукції, Стратегія рекомендує запровадити міжнародні стандарти і вимоги у системі державного гарантування якості продукції оборонного призначення.

Військовослужбовці і житло

Станом на 1 січня 2021 року у черзі на отримання житла стоїть 44,9 тис. сімей військовослужбовців. Кошти, що держава виділяє на розв’язання житлової черги, часто використовуються неефективно. Як наслідок, багато військовослужбовців не отримують житло, гарантоване їм державою.

Щоб вирішити цю проблему, потрібно щонайменше автоматизувати вже існуючу житлову чергу і провести її аудит. Іншими словами, перевірити, чи всі, хто знаходиться в черзі, справді мають право отримати свої квадратні метри.Реальних історій, коли посадовець з певною владою отримує по кілька квартир для себе і своєї сім’ї, доки інші чекають десятиліттями, – чимало. Саме це і передбачає Стратегія. Документ також ініціює альтернативні механізми задоволення житлових потреб військовослужбовців, зокрема, державні іпотечні і лізингові програми та грошове відшкодування. А головного розпорядника житла, Міноборони, зобов’яжуть детально звітувати про надане житло.

Державний ОПК і найкращі практики управління 

Стратегія також передбачає впровадження корпоративного управління на державних оборонних підприємствах. Станом на сьогодні це передусім державний концерн “Укроборонпром”, після запланованої реформи це буде вже інша структура. Такі стандарти управління – важливий елемент боротьби з корупцією саме в оборонно-промисловому комплексі України, адже діюча система – непрозора та не відповідає найкращим практикам.

Один з ключових кроків на шляху ОПК без корупції – це законопроєкт №3822, що покликаний запустити реформу Державного концерну “Укроборонпром”. На відміну від Антикорупційної стратегії, його можуть розглянути в другому читанні вже завтра.

Нещодавно і Президент Зеленський нагадав, що народним депутатам необхідно якнайшвидше ухвалити Стратегію, адже у своїй передвиборчій програмі він декларував «не боротьбу з корупцією, а перемогу над нею». За відсутності основного документу у цій сфері, ні про боротьбу, ні, тим паче, про перемогу над корупцією не йдеться. Тож як довго Верховна Рада відкладатиме невідкладне?

Liga. Блоги
Вікторія Вишнівська
Фахівчиня з адвокації і комунікації НАКО