31 серпня 2018

Незалежний антикорупційний комітет з питань оборони (НАКО) як частина міжнародної організації з протидії корупції Transparency International закликає правоохоронні органи розслідувати фінансові порушення, які виявила Державна аудиторська служба у Міноборони та Укроборонпромі під час останніх ревізій. Хоча Transparency International Україна неодноразово висловлювала критичне ставлення до результатів діяльності Державної аудиторської служби, з’ясовані нею дані заслуговують уваги. Ми також закликаємо всіх учасників законотворчого процесу прийняти важливі зміни, які зроблять подальші аналогічні зловживання менш ймовірними.

Перевірка Міноборони за період з 2016-того по перший квартал 2018-го виявила значні фінансові порушення на суму майже 267 мільйонів гривень. Зокрема, йдеться про неефективне використання та збереження державного майна та земель, включно із самовільним захопленням різними особами великих обсягів землі, які зрештою втрачені безповоротно. Понад 1300 споруд – у напівзруйнованому стані, через що солдатам нерідко доводиться мешкати у наметах, адже придатних для проживання будівель із водою та теплом не вистачає. І хоча у Міноборони вже запевнили, що роблять усе можливе, аби повернути земельні ділянки, втрачені «внаслідок неефективної управлінської політики колишнього керівництва органів державної влади», наразі ми лише чекаємо на результати цієї діяльності.

Серед суттєвих порушень у Міноборони державні аудитори також зафіксували випадки постачання до Збройних Сил України неякісного вугілля та димової суміші на загальну суму 9 млн грн. Окрім цього, є випадки, коли у відомстві не врахували положення Закону України «Про публічні закупівлі», який не дозволяє збільшувати ціну за одиницю товару більше ніж на 10 відсотків у порівнянні з тендерною пропозицією. Аудитори встановили наявність договорів, де вартість договорів зросла на понад 20 відсотків.

Результати державного аудиту оборонного концерну «Укроборонпром» за період із середини 2015-го року по кінець 2017-го також виявили чимало випадків неефективного управління і корупційних ризиків. Серед ключових порушень згадано відсутність протягом року ключового органу управління концерном – Наглядової Ради. Це проблема, вирішити яку вдалося зокрема і завдяки активній участі Незалежного антикорупційного комітету з питань оборони: ми багаторазово наполягали на необхідності функціонування незалежної та професійної Наглядової Ради, як це передбачено стандартами корпоративного управління державних компаній, що затверджені Організацією економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР).

Серед інших проблем, зокрема, порушення оплати праці на понад 3 млн гривень та по витратах на відрядження – на півмільйона гривен. Також у концерні немає єдиного підходу для розміру регулярних внеску для всіх учасників: внески для окремих компаній-членів збільшуються, а для інших – скасовуються.

Сьогодні НАКО здійснює моніторинг процесу закупівлі незалежного міжнародного аудиту Укроборонпрому і впровадження антикорупційних стандартів ОЕСР та стандартів корпоративного управління державних компаній у самому Концерні та його членах. Ця закупівля має стати першим кроком на шляху до вирішення зазначених проблем і побудови державного оборонного концерну, який відповідає потребам суспільства та Збройних Сил України.

Те, що останні державні перевірки Міноборони і Укроборонпрому виявили значні порушення і зловживання, – пояснює чому від початку заснування НАКО діалог із цими двома установами був серед ключових пріоритетів Комітету. Наша мета – знизити корупційні ризики у секторі безпеки і оборони шляхом аналітичних досліджень проблемних сфер та адвокації необхідних змін.

Так, на прохання міністра оборони Степана Полторака НАКО вже підготував дослідження корупційних ризиків у системі забезпечення військовослужбовців ЗСУ житлом: відповідні рекомендації передали міністру особисто.  Зараз ці матеріали розглядають в оборонному відомстві. Наші аналітики також розпочали роботу над аналогічним дослідженням у сфері земель  та майна Міноборони та виконали дослідження найбільших корупційних ризиків в оборонних закупівлях України із детальним рекомендаціями, як мінімізувати ймовірність таких порушень.

Ми у НАКО сподіваємося, що результати цих досліджень будуть враховані під час роботи над реформами, які мають допомогти знизити рівень корупції у секторі безпеки і оборони. Ми пропонуємо свій досвід та фахову допомогу робочій групі, яка займається реформою оборонних закупівель. Ми також готові взяти на себе відповідальність за створення робочих груп, які консолідують бачення зацікавлених сторін щодо зниження корупції у сфері житла та земель.

Очікуємо результатів розслідування фактів виявлених державними аудиторами порушень та закликаємо наших партнерів, громадянське суспільство і безпосередньо військовослужбовців об’єднати  зусилля задля зниження рівня корупції у секторі безпеки і оборони.

Контактна інформація:

Емілія Дєнєжна, менеджер із комунікацій НАКО, тел. +38 097 431 66 33, email: edieniezhna@transparency.org