16 червня 2020

Комітет Верховної Ради України з нацбезпеки, оборони та розвідки ухвалив до прийняття Парламентом законопроект «Про оборонні закупівлі».

Це стало відомо за підсумками засідання робочої групи, яка опрацьовувала проект закону до повторного другого читання.

Серед ключових поправок, які були найбільш дискусійними, наступні:

1. Розсекречування відомостей про плани, зміст, обсяг, фінансування договорів, контрактів, виконання яких завершено відповідно до Закону України «Про державне оборонне замовлення».
НАКО підтримувало пропоноване раніше рішення запровадити спеціальний уточнений порядок розсекречення таких документів. Він передбачає створення Кабінетом Міністрів України міжвідомчої експертної комісії, яка переглядатиме контракти і вирішуватиме, які з них можна розсекретити без шкоди для національної безпеки. На наш погляд, такий підхід є більш збалансованим і дозволяє зберегти баланс між прозорістю та секретністю. Комітет підтримав таку саме таку версію документу. Водночас, з тексту документу вилучили термін у шість місяців, протягом якого мав відбутися такий перегляд.

2. Повноваження РНБО та Президента України щодо погодження планів закупівель державних замовників.
Версія, яку підтримав парламентський Комітет передбачає, що РНБО погоджує та схвалює основні показники плану, тоді як Комітет затверджує трирічний план закупівель як такий. На думку наших експертів, такий варіант вносить певний дисбаланс влади між Парламентом, Урядом та Президентом і може порушувати систему стримувань і противаг, визначену Конституцією.

3. Щодо закупівель через міжнародні закупівельні організації.
З тексту документу прибрали назви спеціалізованих організацій. Наразі, згідно з законопроектом, Кабмін отримує повноваження визначити перелік організацій, що здійснюють закупівлі товарів, послуг та робіт оборонного призначення.
Хоча на думку наших аналітиків, чітка вказівка на конкретні міжнародні організації в Законі дозволила б продемонструвати серйозні наміри України як надійного партнера та уникнути ускладнень і зривів у цій стратегічній спроможності для співпраці з НАТО та США.

При цьому закон має вступити в силу з 1 січня 2021, якщо буде проголосовано Верховною Радою.
Ми щиро дякуємо депутатам та всім уншим учасникам законотворчого процесу, які долучилися до роботи над законопроектом і сподіваємося, що Парламент підтримає цю версію законопроекту.

Нагадаємо, НАКО як координатор від громадянського суспільства був активно залучений до роботи над цим законопроектом. Одна з ключових переваг проекту закону – у тому, що він системно змінює законодавство у сфері оборонних закупівель з радянського на європейське.

Законопроект має мінімізувати корупційні ризики у секторі оборони: він забезпечує відкритість процедур оборонних закупівель, суттєво підвищує прозорість планування таких закупівель, забезпечує дієвий громадський та демократичний цивільний контроль. Завдяки цьому бюджетні кошти на закупівлю товарів, робіт і послуг оборонного призначення будуть використовуватися більш ефективно.

Використано фото з фейсбук-сторінки народної депутатки Мар’яни Безуглої.