Безсмертний Роман Петрович
Самовисування
Про євроатлантичну інтеграцію
1
До якої міри, на Ваш погляд, корупція у секторі оборони становить перешкоду євроатлантичній інтеграції України? Якщо Вас буде обрано Президентом України, якими будуть Ваші кроки з її подолання?
Корупція є ключовою (якщо не головною) перешкодою в інтегруванні оборонного сектору України до стандартів НАТО. Найбільші проблеми – у сегменті оборонного замовлення, технічного забезпечення армії зброєю і управлінні Збройними силами. Реакція на корупційні скандали в оборонному секторі має бути миттєвою і жорсткою. Що маємо на практиці? Скандал з розкраданням коштів в «Укроборонпромі» і абсолютно неадекватну реакцію з боку керівництва держави. Під час воєнного стану злодіїв, які розкрадають оборонний бюджет, давно б поставили до стінки за мародерство і збагачення на смертях людей... А тепер подумайте: ситуація в «Укроборонпромі» додає нам балів на заявленому шляху до НАТО? Однією рукою роблять гучний піар про курс на євроатлантичну інтеграцію, а іншою – обкрадають оборонний бюджет. Це шлях не до НАТО, а за грати. Я наполягаю на тому, що треба організувати цивільний контроль в оборонному секторі. Оборона – справа всього суспільства, а не лише людей в погонах. Переконаний також, що до оборонного замовлення має бути повноцінно допущено приватний сектор. «Укроборонпром» не може бути монополістом у країні, на території якої п’ять років іде війна. Крім того, треба кардинально поміняти систему управління Збройними силами, забезпечивши автономність дій кожної бойової одиниці. Має бути змінена система правового забезпечення, особливо статути Збройних сил, родів військ, змін потребують оперативно-тактичні параметри, вимоги до ЗСУ. Зараз це невеликий постсовковий уламок армії посттоталітарного режиму, а не сучасна армія натівського зразка. Основною цінністю в армії має стати солдат і офіцер, а не зброя і майно.
Про секретність у національній безпеці
2
Певний рівень секретності у питаннях національної безпеки є важливим для кожної країни, проте надмірна засекреченість може сприяти поширенню корупції та зловживанню владою. Чи вважаєте Ви, що необхідно надавати більше доступу до інформації у сфері оборони, і якщо так, то як Ви пропонуєте це робити?
Це може робитися виключно через цивільний контроль. Ключовим інститутом цивільного контролю за діями силових органів є Верховна Рада (парламентські комітети та підкомітети). Для України сьогодні дуже важливо створити також мережу територіальної оборони. Цивільний контроль таким чином працюватиме і через парламентські комітети, і через громадськість. Тому ще раз наголошую: покиньмо думку, що оборона – це справа лише військових. Сьогодні кожен з нас відповідальний за безпеку і оборону.
Про оборонні закупівлі
3
Дієва система закупівель, яка забезпечує ефективне використання коштів і гарантує, що військовослужбовці мають усе необхідне, відповідає інтересам всіх українців. Як Ви пропонуєте зменшувати корупцію у сфері оборонних закупівель?
Тільки через публічність та прозорість цього процесу. Якщо надалі це буде проводитись закрито, уникнути корупції не вдасться. Тут теж має діяти громадський контроль. Без цього система сама по собі провокуватиме непорядних чиновників на корупційні схеми. Крім того, ще раз наголошу – ми дозріли до того, аби до оборонних замовлень допускати приватні компанії, як це є в інших країнах. Корупція знищується конкуренцією.
Про Укроборонпром
4
Укроборонпром становить велику частину сектору оборони України. Які заходи Ви плануєте вжити, щоб забезпечити ефективне управління цим концерном?
«Укроборонпром» – це велика діра, куди, як в безодню, на різні «схеми» розкрадання вбухуються колосальні державні гроші. Допоки ми терпимо все це, він буде злоякісною пухлиною. Щоб забезпечити ефективне управління концерном, є тільки один спосіб - працювати через парламентський контроль. По-перше, парламентський комітет має не тільки право, але й обов’язок заслуховувати, цікавитись, брати безпосередню участь у кадрових рішеннях по цій структурі. По-друге, зверніть увагу на механізм управління «Укроборонпромом». Функції управління і контролю за діяльністю концерну здійснює Кабмін. Але при цьому призначення гендиректора, кадрова політика – в руках президента. Це системна помилка в законодавстві, яка вносить дисбаланс і хаос в контролі за роботою «Укроборонпрому». Якщо уряд управляє майном, розпоряджається грошима, то він має відповідати і за кадрову політику. Я знову повертаюся до скандалу з розкраданням коштів на «Укроборонпромі». Сьогодні насправді питання треба ставити і Гройсману. Як ви в уряді контролюєте використання бюджетних коштів? Ви ж за це несете відповідальність. У вас в руках бюджет, ви забули про це? Бо виходить, що функції розподілили, а в пошуку винних кивають один на одного. Мало звільнити керівництво концерну, треба міняти систему управління. Має бути єдність виконавчої влади. Адже це стосується безпеки нашої країни.
Про торгівлю з непідконтрольними територіями
5
Легальна або нелегальна торгівля з непідконтрольними територіями (Донбас та Крим) створює корупційні ризики, зокрема, і в армії. Як Ви плануєте вирішувати цю проблему?
Треба все робити, щоб заблокувати саму можливість нелегальної торгівлі, тому що це контрабанда. До речі, існування так званої сірої зони є однією з причин, чому війна триває так довго. На ній уже давно роблять бізнес. Причому зі всіх сторін. Що стосується легальної торгівлі, то в ситуації Криму і Донбасу – вона різна. Нагадаю, що Україні треба виконувати ратифіковані нею Женевські конвенції дотримання прав людей з окупованих територій. Йдеться, як мінімум, про підтримання життєзабезпечення громадян на Донбасі. Це вода, водовідведення, електроенергія. З Кримом ситуація дещо інша. На цій території вся відповідальність за права громадян лежить повністю на окупаційному російському режимі. Єдине, що в ситуації, яка несе загрозу життю і безпеці цих людей, посередником могла б стати ОБСЄ. Особливо в ситуації із забезпеченням півострова водою.
Про землі Міноборони
6
Після розвалу Радянського Союзу Міністерство оборони успадкувало понад 600 000 га землі. Через корупцію та неефективне управління відомство вже втратило ефективний контроль над приблизно 100 000 га. Чи вважаєте Ви це проблемою, і які перші найважливіші кроки плануєте у цьому напрямку?
Ця земля має різне призначення. Одна справа полігони, стрільбища, зовсім інша – земля, яка знаходиться під відповідними базами відпочинку, таборами, лісові угіддя, тощо. Непрофільні активи мають бути передані громадам, профільні - залишатися у Міністерстві оборони. Мені свого часу довелося наполягати, щоб МО принаймні комунальні господарства і відповідні землі передавало територіальним громадам з так званими паралельними назвами. В Україні існує багато таких населених пунктів. Наприклад, є Макарів і Макарів-1.
Про житло для військовослужбовців
7
Зараз в Україні у черзі на отримання службового та постійного житла знаходяться приблизно 47 тисяч сімей військовослужбовців. Які заходи Ви плануєте вжити для вирішення цієї проблеми?
Колись в Одесі я познайомився із сім’єю, де третє покоління виросло в гуртожитку на 18 квадратних метрах. Працює простий принцип: якщо ми не хочемо годувати свою армію, будемо годувати чужу. Тому в нас варіанту іншого немає, ніж забезпечити військових житлом. І крапка. Наше завдання в бюджеті передбачати кошти і будувати житло у відповідності до дислокації бойових частин. Це можна зробити за рахунок непрофільних активів Міноборони. Армія повинна займатися забезпеченням обороноздатності, проводити військові навчання, бути готовою для ведення бойових дій. Іншими справами армія не повинна займатися. Це означає, що нам треба кардинально переглянути все законодавство у цій сфері. Особливо щодо такого безглуздого поняття як воєнне майно, яке не відноситься ні до приватного, ні до державного. Його статус досі незрозумілий. Всі непрофільні ліси, озера та угіддя треба негайно передати територіальним громадам.