Наливайченко Валентин Олександрович
Політична партія «Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка «Справедливість»»
Про євроатлантичну інтеграцію
1
До якої міри, на Ваш погляд, корупція у секторі оборони становить перешкоду євроатлантичній інтеграції України? Якщо Вас буде обрано Президентом України, якими будуть Ваші кроки з її подолання?
Надвисокий рівень корупції у владі є головною перешкодою для євроатлантичної інтеграції України. Як майбутній президент, знищу корупцію у владі, насамперед у секторі оборони та безпеки. Знаю, як це зробити, маю нульову толерантність до корупції і не залежу від олігархів. Створю справедливу систему влади, яка служитиме і буде підконтрольна людям. Очищення країни почнемо з самого верху: з Президента, уряду, депутатів та суддів. Жоден корупціонер, незалежно від посади, не уникне покарання та ніколи більше не працюватиме на держслужбі. Для мене корупція у секторі оборони – це не тільки закупівлі за завищеними цінами та відкати. Корупція починається з самої гори, коли найвищі посадовці, відповідальні за оборонні замовлення, ініціюють закупівлі озброєння і військової техніки не у спеціалізованих державних підприємствах, а у підконтрольних їм же фірмах. Тим самим позбавляючи підприємства-виробники державних замовлень, а робітників зарплат. Армія натомість отримує неякісні товари за завищеними цінами. А контролюючі органи, які мали б ліквідовувати такі схеми, бездіють, є співучасниками корупційних оборудок. Ініціюватиму посилення відповідальності за кримінальні правопорушення у сфері оборони і національної безпеки. Маю політичну волю раз і назавжди відокремити владу від бізнесу: від Президента і до голів селищних рад – конфлікту інтересів більше не буде.
Про секретність у національній безпеці
2
Певний рівень секретності у питаннях національної безпеки є важливим для кожної країни, проте надмірна засекреченість може сприяти поширенню корупції та зловживанню владою. Чи вважаєте Ви, що необхідно надавати більше доступу до інформації у сфері оборони, і якщо так, то як Ви пропонуєте це робити?
Безумовно у стані війни, в якому зараз перебуває Україна, певний рівень секретності має залишатися, але секретність не може використовуватися посадовцями для прикриття зловживань. Прикладом того, як можна працювати відкрито і прозоро навіть у спецслужбах, є результати моєї роботи в СБУ. У найважчі часи для країни ще на початку агресії РФ, ми створили відкриту і прозору систему закупівель озброєння, транспорту та усього необхідного для функціонування спецслужби. Ми ліквідували усі корупційні схеми, а контракти завжди можна було перевірити. Однією із складових системи національної безпеки є посилення демократичного громадського контролю за діяльністю у сфері державної безпеки та оборони. В СБУ була створена мною громадська рада з повноваженнями контролю і доступу до інформації, в тому числі щодо закупівель. Аби контроль за діяльністю органів у сфері нацбезпеки і оборони був реальним, а не на папері – потрібні зміни до Закону про національну безпеку України. Оскільки на сьогодні демократичний, громадський контроль є необґрунтовано обмеженим, а відтак неефективним.
Про оборонні закупівлі
3
Дієва система закупівель, яка забезпечує ефективне використання коштів і гарантує, що військовослужбовці мають усе необхідне, відповідає інтересам всіх українців. Як Ви пропонуєте зменшувати корупцію у сфері оборонних закупівель?
Сьогоднішню систему закупівель вважаю неефективною і недостатньо прозорою. Знаю це з власного досвіду. Ми з Рухом «Справедливість» передали на передову для наших захисників 7 модулів життя. Вони побудовані за стандартами НАТО, врятують не одного героя, нададуть захист і відпочинок нашим бійцям. Якби українська влада дбала про своїх людей і військо, такі модулі були б виготовлені на українських підприємствах і розташовані по всій передовій, а інша частина чекала б на мирних людей, які змушені залишити своє житло під градами і кулями. Усі модулі, які передав на передову Рух "Справедливість", виготовлені на одному з заводів Дніпра. Однак, жодного держзамовлення за п'ять років війни підприємство так і не отримало. Інший приклад. У місті Костянтинівці є спецзавод з виробництва броньованого скла, яке виготовляється за українськими та європейськими стандартами. Як гадаєте, скільки державних замовлень вони отримали за усі роки війни? Одиниці! А скільки нам з вами відомо випадків поранення наших військових через неякісне, некондиційне, виготовлене невідомо де броньоване скло! Скільки життів можна було б зберегти. Чому конкурси для таких підприємств не зробити прозорими і не підтримати виробників держзамовленнями?!
Про Укроборонпром
4
Укроборонпром становить велику частину сектору оборони України. Які заходи Ви плануєте вжити, щоб забезпечити ефективне управління цим концерном?
Укроборонпром на сьогодні - це штучно створена структура, яка вимиває гроші і ресурси. Структура над структурою, що лише шкодить підприємствам-виробникам, а не допомагає їм. Цей концерн був створений за часів Януковича, заради нього ліквідували Міністерство промисловості, як державний орган управління оборонними підприємствами, і в цьому теж вбачаю корупційну складову. Це ніщо інше, ніж здача національних інтересів України. В Україні має бути центральний орган державного управління у сфері ОПК, який мав би здійснювати національну політику у цій сфері.
Про торгівлю з непідконтрольними територіями
5
Легальна або нелегальна торгівля з непідконтрольними територіями (Донбас та Крим) створює корупційні ризики, зокрема, і в армії. Як Ви плануєте вирішувати цю проблему?
Категорично проти торгівлі на війні. І ми говоримо зараз не про пляшку молока для дітей, а про вугілля потягами, автоцистерни бензину, які щодня перетинають лінію розмежування. Стверджую: нелегальну торгівлю можна ліквідувати буквально протягом кількох днів після виборів президента. Для цього потрібна чітка позиція нового президента країни.
Про землі Міноборони
6
Після розвалу Радянського Союзу Міністерство оборони успадкувало понад 600 000 га землі. Через корупцію та неефективне управління відомство вже втратило ефективний контроль над приблизно 100 000 га. Чи вважаєте Ви це проблемою, і які перші найважливіші кроки плануєте у цьому напрямку?
Так, це дійсно так і було. Мені відомо про порушення Військовою прокуратурою Центрального регіону двох кримінальних проваджень стосовно колишнього міністра оборони за фактами розкрадання конкретних земельних ділянок військових містечок. Знаю, що громадські активісти впродовж року домагалися надання об’єктивної правової оцінки дій колишнього міністра, бо влада покривала ці оборудки. Вважаю, за такі злочини не має бути терміну давності. Цей та інші корупціонери мають бути покарані та повернути державі вкрадене.
Про житло для військовослужбовців
7
Зараз в Україні у черзі на отримання службового та постійного житла знаходяться приблизно 47 тисяч сімей військовослужбовців. Які заходи Ви плануєте вжити для вирішення цієї проблеми?
Як майбутній президент гарантую: держава дбатиме про кожного свого захисника! Без підтримки і опіки не залишиться жодна родина військового. Створимо ефективну соціальну систему будівництва і розподілу службового житла, доступні програми іпотеки. Перш за все необхідно провести незалежний аудит земель, ділянок, будинків та соцоб’єктів. І не лише того, що залишилося, а й того, що вже було розкрадено і розпродано. І якщо генерали мають по 4 квартири, а військовий або доброволець, який повернувся з фронту, нічого, то це несправедливо. І ми через суд доводитимемо хибність такого підходу до розподілу житла. Я категорично проти житла «за рангами»: коли генерал має право на квартиру, а лейтенант – ні. Усі мають бути рівними перед Законом. До речі, після Революції Гідності з командою чесних офіцерів в СБУ я саме так і зробив — незаконно отримані генералами за часів Януковича - Якименка квартири повернув у службу. Це житло потім було розподілено серед учасників бойових дій.