16 вересня 2019

Національне законодавство визначає ДОЗ як “засіб державного регулювання економіки для задоволення потреб із забезпечення національної безпеки і оборони”.

Метою ДОЗу є забезпечення поставок продукції оборонного призначення, виконання робіт та надання відповідних послуг в інтересах 16 державних відомств та установ (Замовники), які безпосередньо забезпечують оборону і національну безпеку України.

При цьому слід зазначити, що в 2018 році частка ДОЗ становила не менше 10% бюджетних витрат на фінансування сектору безпеки і оборони України. У 2018 році це дозволило найбільшому державному замовнику – Міністерству оборони на придбання, модернізацію та утримання озброєння та військової техніки (ОВТ) здійснити витрати на рівні 22 млрд. грн. (майже 786 млн. дол. США) від затверджених бюджетних видатків, а в планах на 2019 рік такі витрати складатимуть до 27 млрд.грн (майже 964 млн. дол. США).

Задля ліпшого розуміння поняття ДОЗу доцільно розділити його на 2 складові – заходи з його реалізації та щорічний зведений документ “Державне оборонне замовлення”, на підставі якого такі заходи відбуваються. Реалізація ДОЗу передбачає планування закупівель, процедури відбору виконавців державних контрактів та їх реалізація під повним контролем та з подальшим звітуванням про результати на кожному окремому етапі.

Зрозумілим є факт, що до даного процесу у різний спосіб, на різних рівнях та етапах долучається понад 100 державних інституцій. Водночас слід окремо зауважити, що державне оборонне замовлення сьогодні орієнтовно на 60% виконує приватний сектор, а за окремими напрямами (наприклад, автомобільна техніка) такий показник сягає навіть 90%.

Постає логічне запитання: де ж криються проблеми і чому ДОЗ – це зона для процвітання корупційних ризиків? Саме ці питання та шляхи їх подолання стали метою даного аналітичного дослідження, проведеного Незалежним антикорупційним комітетом з питань оборони (НАКО) – спільна ініціативна Програма з протидії корупції у сфері безпеки і оборони Transparency International – Великобританія та Transparency International – Україна.

Завантажити дослідження можна за посиланням:

Реформа державного оборонного замовлення. Аналітична записка