26 березня 2021

Реформа корпоративного управління підприємств оборонно-промислового комплексу критично важлива для національної безпеки України, здатності захистити свою демократію та сталого руху в напрямку євроатлантичної інтеграції. Корпоратизація державного концерну “Укроборонпром” та впровадження стандартів управління відповідно до кращих світових практик має підвищити рівень конкурентоспроможності українського ОПК на світовому ринку, сприяти розбудові більш ефективних підприємств, що можуть надавати українській армії високоякісне забезпечення.

Даний бриф аналізує міжнародний досвід впровадження стандартів корпоративного управління на оборонних підприємствах, а також аналізує як дана реформа просувалась в Україні.

Потреба в трансформації підприємств державної форми власності України обговорюється понад 30 років, в той час як ці підприємства накопичили значну кількість ресурсів, що не завжди використовуються ефективно, прозоро та з належним рівнем підзвітності. Однак юридичні особи державної форми власності в ОПК були виключені з цього процесу, а уряд почав процес рух в напрямку проведення корпоратизації цих підприємств лише декілька років тому.

Наприкінці 2020 Укроборонпром офіційно відзначив старт корпоратизації концерну відповідним наказом генерального директора. У січні 2021 Верховна Рада України підтримала законопроєкт “Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності” №3822 у першому читанні, який передбачає процедуру перетворення державних підприємств ОПК на державні акціонерні товариства та товариства з обмеженою відповідальністю.

Аби не обмежитись лише зміною юридичних форм, а повноцінно впровадити стандарти корпоративного управління на підприємствах оборонної промисловості, необхідно доповнити цей проєкт закону положеннями, що відповідають стандартам ОЕСР.

Аналіз поточного стану стандартів управління в українському ОПК дозволяє зробити висновок, що Україна не дотримується найкращих світових практик у ключових аспектах, як от: незалежність та професійність наглядових рад, стандарти прозорості, а також принципи з антикорупції та доброчесності. Рух у напрямку впровадження та дотримання даних стандартів лише розпочався. Аби трансформувати український ОПК за визнаними світовими зразками, НАКО пропонує закріпити загальні правила корпоративного права України, найкращі практики відповідно до Керівних стандартів ОЕСР та гарантії належного рівня прозорості і підзвітності у законопроєкті 3822. Кабінет Міністрів України у даному проєкті закону має бути визначено єдиним суб’єктом управління, який має здійснювати права власника від імені українського народу по відношенню до державної власності в ОПК. У законопроєкті НАКО також пропонує закріплення гарантій діяльності Наглядової ради та встановлення додаткових механізмів забезпечення прозорості через обов’язкове оприлюднення рішень концерну чи АТ про безоплатне відчуження майна чи заміну обтяженого майна.

НАКО також радить закріпити обов’язок Мінстратегпрому дотримуватися Керівних принципів ОЕСР щодо корпоративного врядування на підприємствах державної форми власності при управлінні відповідними юридичними особами шляхом внесення відповідної гарантії до Положення про вказане міністерство.

Заходи для запобігання корупції в юридичних особах ОПК мають бути реалізовані за єдиним стандартом з урахуванням встановлених законодавством особливостей роботи із запобігання корупції в юридичних особах державної форми власності. Необхідно забезпечити належну прозорість та доступність публічної інформації про компанії ОПК відповідно до чинного законодавства за єдиним стандартом.

Ukr web