У держбюджеті на 2021 рік на закупівлю товарів і послуг для української армії закладено 27,5 млрд грн. Ці кошти освоюють у межах державного оборонного замовлення (ДОЗ) — ключового елемента системи оборонних закупівель. В основу ДОЗ покладено неконкурентні процедури, які беруть початок у довоєнному та радянському періодах. Ця система функціонує в умовах надмірної секретності й забюрократизованості, а самі процедури здійснення закупівель є недосконалими та застарілими. Для оптимізації забезпечення сектору безпеки й оборони необхідними товарами та послугами потрібен цілісний перегляд усієї системи оборонних закупівель.
НАКО залучали до розроблення нового законодавства у сфері оборонних закупівель. Зокрема, наші експерти брали участь у написанні Закону України № 808-IX, ухваленого 2020 року. Він мав мінімізувати корупційні ризики в секторі оборони: забезпечити відкритість процедур оборонних закупівель, підвищити прозорість планування, запровадити дієвий громадський та демократичний цивільний контроль. Проте станом на сьогодні закон досі належно не імплементовано, оскільки відповідальні за його впровадження міністерства не змогли вчасно забезпечити все необхідне для його повноцінної дії.
Тож діяльність НАКО в цьому напрямі має на меті зниження ризиків корупції в системі оборонних закупівель: ми просуваємо якісне виконання нещодавно ухвалених законодавчих актів та здійснюємо громадський моніторинг оборонних закупівель. НАКО також підтримує уряд у впровадженні ключових реформ і підвищує спроможність українського громадянського суспільства в нагляді за закупівлями.