Повернутись до новин
1 липня, 2021
НАКО закликає підтримати реформу Укроборонпрому
1 липня Верховна Рада планує розглянути законопроєкт №3822 “Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності”, що покликаний розпочати реформу Державного концерну “Укроборонпром”. Незалежна антикорупційна комісія (НАКО) рекомендує народним депутатам підтримати цей законопроєкт, адже він просуває реформу корпоративного управління в оборонно-промисловому комплексі України у відповідності до найкращих міжнародних стандартів - Керівних принципів ОЕСР.

Законопроєкт також покликаний запустити процес корпоратизації державних оборонних підприємств. Це все передбачено Стратегією розвитку ОПК і низкою інших засадничих документів.  Процес корпоратизації можливий і без спеціального закону, проте за такої процедури ризики корупції суттєво збільшуються. Передусім через ширшу можливість втручання державних чиновників у господарську діяльність підприємств ОПК, що суперечить належним міжнародним практикам корпоративного управління. Посли країн “Великої сімки” неодноразово наголошували на необхідності впроваджувати найкращі стандарти корпоративного управління на підприємствах оборонно-промислового комплексу України. Корпоративне управління в ОПК - це також одна з вимог отримання американської безпекової допомоги. Крім цього, Європейська комісія у своєму звіті за 2020 рік звертала увагу на те, що корпоративна реформа оборонно-промислового комплексу стагнує, і підкреслювала, що макрофінансова допомога ЄС та МВФ вимагають прогресу щодо корпоративного управління державними підприємствами. 

НАКО вітає внесення прогресивних змін до законопроєкту у другому читанні: вони наближають державну оборонну промисловість до більшої підзвітності і прозорості. Зокрема, народні депутати врахували рекомендації НАКО щодо мінімізації конфлікту інтересів. По-перше, Кабінет Міністрів був визначений єдиним суб’єктом управління трансформованими підприємствами ОПК. По-друге, було передбачено кількість незалежних членів наглядової ради на рівні щонайменше однієї третини від її складу. 

Разом з тим, НАКО звертає увагу на певні ризики щодо майна та ресурсів підприємств ОПК протягом трансформації. Цей законопроєкт передбачає спрощений порядок передачі майна від одного підприємства до іншого та заміни обтяженого майна, тому НАКО рекомендувала Комітету створити додаткові механізми контролю за прийняттям рішень у цих питаннях. Комітет підтримав цю рекомендацію і зобов’язав Укроборонпром і утворене в майбутньому акціонерне товариство публікувати прийняті ними рішення про заміну обтяженого майна чи його безоплатну передачу на офіційному сайті протягом трьох днів.

Це положення зробить прозорішим процес нагляду за передачею активів підприємств під час трансформації з боку народних депутатів, громадськості, ЗМІ. Водночас, якщо Верховна Рада підтримає законопроєкт №3822, НАКО закликає народних депутатів здійснювати контроль за процесом передачі майна, з огляду на спрощення цієї процедури. З моменту набуття чинності і до дня реєстрації нового акціонерного товариства, чинні наглядова рада та генеральний директор виконуватимуть свої обов’язки відповідно Статуту Укроборонпрому. Тобто у питаннях майна, ресурсів та учасників концерну наглядова рада концерну виконуватиме виключно контролюючу функцію, тоді як генеральний директор прийматиме ключові рішення щодо відчуження, списання, використання та передачі об’єктів державної власності оборонно-промислового комплексу.

НАКО також звертає увагу на те, що законопроєкт забороняє відчужувати майно, що входить до статутного капіталу новоствореного товариства, а оренда чи відчуження іншого майна можуть відбутися тільки після проведення незалежної оцінки. Спрощений порядок заміни обтяженого майна чи передачі майна передбачений лише від одного підприємства Укроборонпрому до іншого. Крім того, законопроєкт не передбачає зміни державної форми власності в ході корпоратизації, а приватизація можлива лише для окремих підприємств у встановленому законодавством порядку після їх передачі Фонду державного майна України. Відповідно законопроєкт не містить так званих ризиків “прихованої приватизації”. 

З детальною позицією НАКО щодо законопроєкту №3822 можна ознайомитися нижче: