Садовий Андрій Іванович
Політична партія «Об'єднання «Самопоміч»»
Про євроатлантичну інтеграцію
1
До якої міри, на Ваш погляд, корупція у секторі оборони становить перешкоду євроатлантичній інтеграції України? Якщо Вас буде обрано Президентом України, якими будуть Ваші кроки з її подолання?
Корупція у секторі оборони становить визначальну перешкоду євроатлантичній інтеграції України. Для її подолання я пропоную чотири основні рішення: Прозорий оборонний бюджет Закон про бюджет має детально показувати кожну гривню – на що вона витрачається, в який бойовий підрозділ вона йде і де ці кошти чи куплена за них техніка будуть використані. Це має бути такий документ, як у Сполучених Штатах Америки, де видно кожну копійку і на що вона була витрачена. Не цифра визначає, що і скільки ми маємо купити, а те, скільки грошей ми на це витратимо. Тобто не оборонний бюджет отримує 1.000.000 на якусь кількість одиниць, а ми купуємо 5 одиниць і на це витрачаємо 1.000.000. Зняття державної таємниці з державних закупівель у сфері оборони, крім новітніх розробок Принцип такий: депутати мають мати доступ до таємної частини. Побоювання стосовно того, що ворог дізнається, яку ми маємо техніку і скільки в нас солдат – це смішно в ситуації, коли ми маємо інфільтрованих російських агентів у виконавчій владі, у спецслужбах, у Збройних силах або в парламенті. Реформа СБУ Служба безпеки має бути позбавлена всіх невластивих їй функцій, зокрема розслідування господарських злочинів, які вони фактично використовують для тиску на бізнес. Такими злочинами має займатися незалежна фінансова поліція. Це має бути орган, який без «маски-шоу» на основі даних шукатиме правопорушення у сфері фінансів. Зараз СБУ з інституції оборони та захисту перетворена на інструмент обслуговування злочинних елементів і політичного переслідування. Цивільний контроль парламенту над Збройними силами і спеціальними службами Наші західні партнери готові нам допомагати – і грошима в тому числі. Але страх, що ці гроші або техніка будуть вкрадені, стримує їх від допомоги Україні.
Про секретність у національній безпеці
2
Певний рівень секретності у питаннях національної безпеки є важливим для кожної країни, проте надмірна засекреченість може сприяти поширенню корупції та зловживанню владою. Чи вважаєте Ви, що необхідно надавати більше доступу до інформації у сфері оборони, і якщо так, то як Ви пропонуєте це робити?
Про необхідність зняття грифу «секретно» із закупівель у сфері безпеки і оборони ми ведемо мову вже довгий час. Депутати «Об’єднання «Самопоміч» у парламенті давно працюють над розробкою такого законопроекту. Про це ми говорили і з нашими партнерами в Сполучених Штатах, вони теж бачать це як рушій для того, щоб подолати корупцію в сфері оборони.
Про оборонні закупівлі
3
Дієва система закупівель, яка забезпечує ефективне використання коштів і гарантує, що військовослужбовці мають усе необхідне, відповідає інтересам всіх українців. Як Ви пропонуєте зменшувати корупцію у сфері оборонних закупівель?
Обґрунтовуючи це війною, посадовці, які працюють у сфері безпеки і оборони, стверджують, що ані система «Prozorro», ані будь-які інші майданчики для державних закупівель не можуть працювати в цьому секторі. Ми маємо бути свідомі того, що війна триватиме довго і, звісно, має бути певний рівень маневреності, можливості ухвалювати швидкі рішення. Але це не має стосуватися шкарпеток, крупи, уніформи, дизелю, інших щоденних потреб армії. Саме для цього і потрібен закон про детальний оборонний бюджет, який зареєстрували наші депутати, адже тільки з деталізованим і прозорим оборонним бюджетом можна побороти корупцію в оборонному секторі.
Про Укроборонпром
4
Укроборонпром становить велику частину сектору оборони України. Які заходи Ви плануєте вжити, щоб забезпечити ефективне управління цим концерном?
Укроборонпром має бути ліквідований. Цей концерн створений спеціально для того, щоб централізувати управління в секторі виробництва, постачання, експорту і тому подібного в сфері оборони. Проте також для того, щоби централізувати корупцію. На жаль, підприємства військово-промислового комплексу задихаються від того, що вони знаходяться в цьому концерні, оскільки самостійно не в змозі ухвалювати ніякі рішення та дії. Тому всі підприємства військово-промислового комплексу мають бути автономними; способи управління мають бути корпоратизовані з можливістю ухвалювати самостійні рішення і укладати контракти (в тому числі з іноземними компаніями напряму) в порядку, встановленому законом і з певними обмеженнями, які встановлює Міністерство оборони. Життєво важливо залучати іноземні інвестиції та інновації в наш військово-промисловий комплекс. Адже попри те, що в нас залишилися професіонали, він відверто застарів. Іноземні партнери готові вкладати гроші і випробовувати свою новітню техніку у нас, бо в нас є бойові дії. Позаяк через те, що на цьому важче заробляти, теперішнє військове керівництво і Президент не зацікавлені в таких інвестиціях. Ми маємо перейти від ремонту і модернізації старої радянської техніки до чіткої державної політики у сфері оборонно-промислового комплексу, якої немає на 5-му році війни. Ми маємо зрозуміти, яку техніку ми маємо виробляти самі, а якщо ми не можемо виробляти, то в кого ми її закуповуємо.
Про торгівлю з непідконтрольними територіями
5
Легальна або нелегальна торгівля з непідконтрольними територіями (Донбас та Крим) створює корупційні ризики, зокрема, і в армії. Як Ви плануєте вирішувати цю проблему?
Будь-яка торгівля з окупованими територіями – це допомога окупанту. «Самопоміч» ще у 2017 році підтримала ініційовану ветеранами і народом блокаду торгівлі з окупованими територіями. Результатом цього було те, що військові знову повірили, що в нас реально війна, а не торгівля під прикриттям війни.
Про землі Міноборони
6
Після розвалу Радянського Союзу Міністерство оборони успадкувало понад 600 000 га землі. Через корупцію та неефективне управління відомство вже втратило ефективний контроль над приблизно 100 000 га. Чи вважаєте Ви це проблемою, і які перші найважливіші кроки плануєте у цьому напрямку?
Проблема в тому, що в Україні не вся земля облікована. А про ту землю, яка перебуває в управлінні органів державної влади, рішення ухвалюються невідомо яким чином – чи то про розподіл, чи про розпорядження нею. Міністерство оборони має володіти лише тою землею, на якій розміщуються військові частини та критична інфраструктура, яка контролюється сектором безпеки та оборони. Інша земля, яка не виконує безпосередньо покладених на Збройні сили функцій, має бути передана в комунальну власність.
Про житло для військовослужбовців
7
Зараз в Україні у черзі на отримання службового та постійного житла знаходяться приблизно 47 тисяч сімей військовослужбовців. Які заходи Ви плануєте вжити для вирішення цієї проблеми?
Житлові і соціальні умови для солдата – це його гідність і запорука його мотивації служити у війську і на полі бою. Солдат не має думати в траншеях про те, що йому та його сім’ї немає де жити, немає куди повернутися і про вічне проживання в орендованих квартирах. Це приниження гідності солдата, образа його сім’ї і знецінення професії військового. У Львові ми розробили програму, згідно з якою, кожен сирота-військовослужбовець отримував квартиру після повернення з АТО. Це були комунальні гроші, і ми не взяли жодної копійки з держбюджету. Аналогічна програма на державному рівні насправді не коштує так дорого. Наша команда працює над тим, щоб порахувати, скільки це може коштувати, і як тільки будемо мати ці розрахунки, ми опублікуємо їх для громадськості.