11 вересня 2018

Більшу частину оборонних закупівель необхідно розсекретити аби знизити корупційні ризики, підвищити конкурентність на ринку та в результаті покращити обороноздатність України, наблизивши її  до ЄС та НАТО. Такий меседж був одним із ключових на Семінарі, присвяченому приведенню оборонних закупівель до стандартів Євродирективи з оборонних закупівель 2009/81/ЄС.

Семінар, організований спільно організований Незалежним антикорупційним комітетом з питань оборони (НАКО) з Норвезьким центром з питань доброчесності у секторі оборони (CIDS) та Проектним офісом реформ Міністерства оборони України, став майданчиком, де зацікавлені сторони обмінялися своїми поглядами на бачення реформування  системи закупівель у секторі безпеки і оборони. До обговорення долучилися керівництво Міноборони, Міністерства економічного розвитку і торгівлі, РНБО, офісу НАТО та Представництва ЄС в Україні, народні депутати, закупівельники МінОборони та представники громадянського суспільства.

Рух у напрямку прозорості вже розпочався.

Генерал-лейтенант Анатолій Петренко, заступник Міністра оборони України з питань європейської інтеграції заявив: «Реформування системи закупівель – це стратегічне завдання для Міністерства оборони».

Анн-Крістін Бєрген, заступниця Директора Офісу Зв’язку НАТО в Україні зауважила, що реформування системи захисту державної таємниці – це один із ключових елементів, який, у свою чергу, потягне реформування закупівель. Хюг Мінгареллі, посол ЄС в Україні наголосив, що одна з ключових інституцій, відповідальних за питання засекречення, – це СБУ, тому необхідно прийняти закон про реформу СБУ.

Перший заступник Секретаря РНБО Олег Гладковський повідомив, що на базі Ради національної безпеки і оборони завершується підготовка нового закону про Державне оборонне замовлення.

Іван Вінник, народний депутат, заступник секретаря парламентського комітету з безпеки та оборони також повідомив, що підготовлено зміни до закону про ДОЗ, завдяки якому  вдасться розсекретити половину ДОЗ: “До 50% ДОЗ – це закупівлі або ремонт радянських зразків техніки чи боєприпасів. Їх характеристики не становлять великої державної таємниці, а їх наявність не дає значної стратегічної переваги. Що саме становить державну таємницю, то це Богдана, Вільха, Сапсан, Стугна, Корсар. Ці речі містять значну кулькість ноу-хау та інтелектуальні речі розроблені в Україні. Саме це має бути засекречене»”.

Відомо, що очільник Укроборонпрому Павло Букін  також нещодавно оголосив про завершення роботи над  версією нової редакції закону про ДОЗ.

Таким чином, із заяв високопосадовців випливає, що робота над оновленням закону про ДОЗ, який зробить закупівлі прозорішими, відбувається одночасно на кількох майданчиках.

Водночас нинішні таємні закупівлі без застосування конкурентних процедур містять значні корупційні ризики і можливості для зловживань. Про це йдеться у новому дослідженні Незалежного антикорупційного комітету з питань оборони «Шість червоних прапорців: найбільш розповсюджені корупційні ризики в оборонних закупівлях України», яке презентували під час семінару.

Олена Трегуб, Генеральний секретар НАКО:

«НАКО надає перелік ризик-індикаторів, виділивши 6 найбільш розповсюджених корупційних ризиків для закупівель Міноборони України. Він стане у нагоді не лише чиновникам Міноборони, відповідальним за закупівлі, але й  аудиторам, громадським активістам, журналістам і організаціям, які моніторять закупівлі та здійсюють громадський нагляд».

Ознайомитися з дослідженням “Шість “червоних прапорців”: найбільш розповсюджені ризики в оборонних закупівлях України” можна тут:

Ukraine_Six_Red_Flags_Ukr

Довідка. Семінар «Оборонні закупівлі на основі західних стандартів 2009/81/ЄС щодо закупівель у сфері оборони», що відбувся 11 вересня 2018 року у Києві, спільно організований Незалежним антикорупційним комітетом з питань оборони (НАКО) з Норвезьким центром з питань доброчесності у секторі оборони (CIDS) та Проектним офісом реформ Міністерства оборони України. Він присвячений необхідності наближати закупівлі Міноборони України до стандартів ЄС. За підсумками заходу планується створити міжвідомчу робочу групу, яка працюватиме над адаптацією українського законодавства з оборонних закупівель до європейських стандартів.