9 грудня 2018

В інтерв’ю Ukrlife.TV співголова НАКО Джеймс Вассерстром розповів про свій антикорупційний досвід та поділився баченням ситуації в Україні. У 2002-2007 роках він був засновником та Головою Управління з нагляду за комунальними службами у Косово. Вассерстром поділився із телеканалом історією розслідування корупційної схеми збагачення на державних закупівлях членів уряду Косово та деяких представників ООН.

Ведуча Людмила Немиря: Війна та корупція, корупція та війна. Ви як ніхто інший знаєте, що ці дві речі тісно пов’язані між собою. Розкажіть, будь ласка, про Ваш досвід.

Джеймс Вассерстром: Кажуть, що війна – то хороший бізнес. І дійсно, є люди, які добре заробляють на війні, роблять бізнес. Це можуть бути люди, які займаються контрабандою, наприклад, наркотиків, людей чи товарів, чи матеріалів та зброї, і ці люди безумовно не зацікавлені у припиненні бойових дій. Тому що для них це дуже хороший інструмент, щоб продовжувати свої незаконні заробітки. Тут є і інший момент. Часто за участі міжнародної спільноти настають моменти, які дозволяють припинити війну, і трапляється, що у таких випадках міжнародна спільнота дозволяє цим людям, які по суті є керівниками якихось сил, як наприклад Визвольна армія чи будь-що подібне, стати політиками і увійти до владних структур. Таким чином корупція з війни переходить у ті урядові структури, де  вони отримують посади. При цьому я хочу додати, що міжнародна спільнота, коли приймає такі рішення, які мають досягти мірного врегулювання конфлікту, у більшості випадків абсолютно свідома щодо корупції, щодо фактів та наслідків. Але вони свідомо приймають таке рішення з огляду на те, що мир важливіший за корупцію.

Коли Ви вирішили судитися з ООН, Вам говорили, що Ви нерозумна людина?  Мовляв, що Ви взагалі робите? Чи Ви при своєму розумі?

Дійсно, були люди, які по суті натякали мені, що я не при своєму розумі, але зрозумійте, коли у мене виникли підозри щодо корупції, до якої залучені люди з ООН, це стосувалося саме тієї сфери, над якою я мав здійснювати нагляд. Тож по суті, у мене був не такий вже і великий вибір. Я міг або відвернутися і закрити на це очі, або мені треба було щось вирішувати із цим, якось реагувати, що зупинити це. І на той момент я навіть не міг уявити, наскільки жорстокою може бути ООН по відношенню до тих, хто намагається чесно допомогти витягти на поверхню наявність корупції в організації. Замість того, щоб відреагувати на повідомлення про факти корупції, про які я доповів, вони обернули цю історію проти мене. Вони сказали, що це саме я – корумпований. І коли я намагався залишити країну, щоб провести вікенд із моєю сім’єю у Греції, вони нелегально заарештували мене, порушивши мій імунітет, вони повернули мене додому у супроводі поліцейського ескорту, вони нелегально обшукали моє житло і конфіскували майно, двері до мого офісу заблокували поліцейською стрічкою, і вони «злили» цю історію у пресу – медіа у Косово та інших країнах вийшли під заголовком на кшталт «Корумпований чиновник ООН затриманий під час спроби втечі». Причиною цього було те, що я став на шляху державної закупівлі вартістю у 5 мільярдів доларів, у якій, за моїми данними, було закладено «відкат» у 500 мільйонів доларів для чиновників з уряду Косово та деяких моїх колег з ООН старшого рангу. З урахуванням невеликого розміру країни, а відтак, невеликої кількості населення, ця сума у 500 мільйонів доларів, яка б потрапила у руки однієї політичної сили, а відтак і дуже невеликої кількості політиків, могла б легко «купити» те, що б назвали потім чесними та демократичними виборами. Виборців би просто підкупили, і тоді країна опинилася б у полоні багатства такого масштабу у руках однієї партії на десятиліття. Якщо один голос можна купити за тридцять євро, а змінити розстановку сил на виборах можна завдяки ста тисячам голосів, то ми говоримо про дуже, дуже невелику кількість грошей.

Як Ви виграли? Як Вам це вдалося?

Ні, на жаль я звернувся до власної юридичної системи ООН, яку до того ніколи не піддавали сумніву, адже викривачі корупції раніше ніколи не піддавали сумніву жодну з інституції підзвітності та прозорості ООН. Я вигравав знову і знову на нижчому рівні, суддя погодився з моїми аргументами, але потім ООН подала апеляцію до суду останньої інстанції, до суду найвищого рівня. І той суд скасував рішення нна мою користь із аргументом, що я не використав правильну процедуру, коли подавав позов сім років раніше. Сумнівів чи претензій до фактів не було. Варто відзначити, що панель суддів складалася з трьох людей, і одна суддя висловила позицію, яка відрізнялася від позиції інших двох. Вона пояснила, що на її думку, процедура, на яку посилалася ООН, була запроваджена після того, як я подав свій позов. Тобто ООН неправильно використовула правила та норми, які не були чинними, коли я подавав позов. Ця ситуація не була б можлива у нормальній юридичній системі, що свідчить про корупцію у юридичній системі ООН. Але я на цьому не зупинився. Я звернувся до секретаря Джона Керрі, про що я оголосив на прес-конференції на Манхетені, просто через вулицю від будівлі ООН. Я сказав, що інституції ООН, які мають захищати викривачів корупції, провалилися. І що Сполучені Штати, як країна, яка платить найбільші внески і відтак є найбільш впливовою, має підняти це питання і вирішити проблему заради майбутніх викривачів корупції, не заради мене. Секретар Керрі нічого не зробив, втім реакція Конгресу була дуже серйозною, як у Палаті Представників, так і в Сенаті. Обідві палати у демократичний спосіб прийняли закон, який передбачає, що всі міжнародні організації мають використовувати найкращі політики захисту викривачів корупції, або вони ризикують втратити 15 відсотків членського внеску від Сполучених Штатів. І це підписав Обама. І цей закон досі у дії.

Ви як людина, яка боролася із корупцією, зокрема, із корупцією у часи війни, зараз входите до складу Незалежного антикорупційного комітету з питань оборони. В оборонному секторі України є корупція чи немає?

На мій погляд, вона дуже вкорініла та дуже серйозна. І я вважаю, що це той фактор, який суттєво підриває спроможності військових захищати свою країну. І мені дуже шкода тих військовослужбовців, чоловіків та жінок, які ведуть війну, не мають належних матеріалів високої якості, які їм потрібні, щоб перемогти.

Останнє питання. Скажіть, на вашу думку, чи може Україна подолати корупцію, доки країна воює?

Безумовно. З мого досвіду у пост-конфліктних країнах та країнах у стані конфлікту, у країнах, де була корупція, масштабна корупція, провели успішні реформи, які не лише змінили оточення, але і знизили корупцію. Для цього потрібні політична воля на найвищих шаблях виконавчої та законодавчої гілки.