23 листопада 2018

23 листопада 2018-го року Верховна Рада затвердила закон про Державний бюджет України на 2019 рік. З цього приводу Незалежний антикорупційний комітет з питань оборони підготував коментар.

Щодо фінансування Міністерства оборони України:

У бюджеті на 2019 рік заплановано понад 102,4 млрд. грн для Міноборони, що є на 18% більше, ніж у 2018 році. Основне збільшення бюджету відбулось за рахунок збільшення видатків на забезпечення діяльності ЗСУ, які у 2019 складуть понад 81,6 млрд. (на 36,5% більше у порівнянні із минулим роком).
Видатки на закупівлю військової техніки залишились практично незмінними, на 2019 рік передбачено майже 17 млрд. (збільшення відбулось всього на 3,6%, що менше ніж рівень інфляції за минулий рік)

Видатки на житлове забезпечення 47 000 тисяч сімей військовослужбовців, які очікують отримати квартиру від Міноборони також збільшились тільки на 2% і склали 0,83 млрд грн.

Суттєво збільшились видатки на утилізацію боєприпасів і забезпечення живучості складів. Нагадаємо, у минулому році на ці потреби було виділено всього 0,53 млрд.грн., тоді як у 2019 році планується витратити майже втричі більше (1,53 млрд грн).

Таким чином, у наступному році військовослужбовці можуть розраховувати на збільшення заробітньої плати, а от значного переозброєння чи забезпечення житлом очікувати не варто.
Очевидно, що незважаючи на щорічне зростання бюджету Міноборони, його не вистачає для відповіді на сучасні виклики. Тому ефективність використання коштів і недопущення корупції повинні бути в пріоритеті.

НАКО звертає увагу, що проблему надмірного засекречення оборонних закупівель через процедуру Державного оборонного замовлення так і не було вирішено. На сьогодні, більше 90% ДОЗ закуповується за закритою процедурою, яка не дозволяє відстежувати ефективність використання коштів та збільшує корупційні ризики.

Щодо розвитку оборонно-промислового комплексу:

У 2019 році планується обсяг фінансування державних цільових програм реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу у розмірі понад 2,4 млрд. грн. У минулому році на ці цілі було передбачено понад 3 млрд.грн.

Окрім того, із спеціального фонду планується направити понад 2,8 млрд грн на поповнення статутного капіталу Державного концерну Укроборонпром. Слід зазначити, що поповнення статутного капіталу концерну, який не пройшов корпоратизацію і організаційна структура, якого не відповідає стандартам управління державними підприємствами, що затверджені ОЕСР може бути ризикованим кроком.

З метою підвищення ефективності використання коштів державного бюджету, НАКО рекомендує провести незалежний фінансовий аудит Концерну та створити наглядову раду, більшість якої складатимуть незалежні члени, обрані урядовим номінаційним комітетом. Для цього мають бути внесені зміни до Закону України «Про особливості управління об’єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі».